onsdag 1 juli 2009

Vykort av Pelle Molin

Till slut vann jag en auktion med ett särskilt vykort föreställande konstnären Pelle Molin. Jag har försökt några gånger tidigare på samma vykort, men alltid har det varit någon som bjudit över mig.

Pelle Molin eller Petrus Molin som han egentligen hette föddes den 8 juli 1864 i Tjäll, Multrå sn. Han var son till Abraham Abrahamsson Molin (1821-1906) och hans hustru Anna Helena Persdotter Lidblom (1829-1876). Abraham var hemmansägare och bonde i Tjäll. Anna Helena var född i Lidgatu och brorsdotter till tusenkonstnären Zakris Persson (1793-1871).

Carl-Henrik Berg har skrivit en intressant berättelse om Pelle Molins uppväxt som återfinns på Internet. Den kan läsas på adressen:

http://www.utflykten.se/uppvaxt.htm

Pelle Molin bodde som alla vet ett tag i Näsåker (eller är det kanske Prästbordet?), men kyrkoböckerna visar aldrig detta. Han var hela tiden skriven i Tjäll i Multrå socken. Först antecknades att han studerar, sedan att han var landskapsmålare. År 1895 överflyttades han till obefintliga personer och sedan den 26 april 1896 antecknades att han avlidit av tarminflammation i Bodö i Norge.

Jag har beställt kopior av några brev som Pelle Molin har skrivit som finns bevarade på Riksarkivet och på Kungliga biblioteket. Förhoppningsvis står något intressant i dessa brev.

Åter till vykortet. Det är daterat den 5 september 1902 i Trehörningsjö av en kvinna vid namn Estrid Lindblom. Vykortet skickades till fröken Maria Englund på lasarettet i Sollefteå. I folkräkningen 1900 på SVAR finns en kvinna vid namn Estrid Laura Vilhelmina Lindblom, född 1874 i Själevad. Hon var år 1900 lärarinna i Norrgidsjö, Gideå sn och ogift. Möjligen att det kan vara den person som undertecknat vykortet. Vem Maria Englund var har jag ingen aning om ännu.

Följande var skrivet på vykortet:

Trehörningsjö d. 5/9 02. Nyss uppstigen skyndar jag att frambära mitt hjärtliga tack för all vänlighet. Jag kom lyckligt hem i går afton, men var så trött o. medtagen efter resan, att jag fann det rådigast att så fort som möjligt krypa till kojs. Idag är det bättre efter att ha sofvit godt. Lef väl! En hjärtlig hälsning från tillgifna vännen Estrid Lindblom.

Ett nytaget kort på Pelle Molins stuga återfinns här:

http://adals-liden.blogspot.com/2009/05/nagra-fotografier-ifran-nasaker.html

Uppdatering 2009-07-07: Idag hittade jag Pelle Molins dödsnotis i de norska kyrkoböckerna också. Han dog den 26 april och begravdes den 2 maj i Bodö, Nordland fylke, Norge. Han skrevs då som målare och journalist och dog av hjärtfel.

Dödsnotisen finns på följande adress:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5359&idx_id=5359&uid=ny&idx_side=-297

7 kommentarer:

Anita sa...

Hej Magnus!Om du är intresserad av Pelle Molins digra och ofta spirituella brevsamling så kan jag varmt rekommendera följande böcker:

"I Pelle Molins spår" av Per Nilsson-Tannér (1951) och

"Pelle Molin - Brev, dagboksblad och varia i Sollefteå stadsbibliotek" av Per Nilsson-Tannér (1966)

Dessutom finns en stor del av breven kopierade och kan läsas i Pelle Molins stugan.

Jag har skrivit en del om Pelles brev på min blogg. Nånstans...

En fortsatt fin sommar!
Anita

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,

Du kommer alltid med så bra förslag på böcker eller länkar. Jag är mycket tacksam för det.

Trevlig sommar till dig och Kenneth också,

Hälsningar
Magnus

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,

Nu har jag fått tag på boken "Pelle Molin - Brev, dagboksblad och varia i Sollefteå stadsbibliotek" av Per Nilsson-Tannér (1966). Köpte den via nätet från ett antikvariat i Falkenberg för 40 kronor + porto. Boken var i mycket fint skick. Andra antikvariat skulle ha omkring 100 kronor för boken.

Hälsningar
Magnus

Jan Lindblom sa...

Den Estrid Lindblom som skrivit vykortet var dotter till läraren och prästen Olof Lindblom i Trehörningsjö, som var min farfars farbror. Estrid gifte sig senare med Lorenz Vincent.

Thvin sa...

Estrid Lindblom från Trehörningsjö är min Mormors mor. Hon gifte sig sen till Estrid Vincent

Magnus Johansson sa...

Jan och Thvin: Roligt att ni känner till Estrid Lindblom. Då var det rätt Estrid som jag hittat i folkräkningen 1900. Känner ni till Maria Englund som hon skickade vykortet till?

Hälsningar
Magnus

Anita sa...

För att komplettera Pelle Molins digra brevsamling så utkom Isabella Josefsson med en bok 2011 med de flesta av Pelles brev.(Det har hittats flera senare) Boken heter "Pelle Molins brev". Tyvärr är boken utsåld sedan länge, men går att låna via bibliotek.