söndag 17 maj 2009

Några fotografier ifrån Näsåker

Idag har vi varit hem till Forsnäs eftersom pappa fyllde 75 år. På vägen hem stannade vi för som hastigast i Näsåker så jag fick ta några fotografier i kvällssolen. Det första kortet blev över Ångermanälvens lugna vatten nedanför Nämforsen.



Nästa fotografi blev på Pelle Molins stuga. Det var många år sedan jag senast åkte in till Pelle Molins stuga så det var roligt att se igen.



Naturligtvis var jag tvungen att ta ett kort på bysten av Pelle Molin som finns strax intill. Pelle Molin bodde under en mycket produktiv tid av sitt liv i Näsåker. Någon som vet vem som gjort bysten av diktaren?



Slutligen tog jag ett kort på den järnvägsrälsen som finns omkring området. Jag har inget minne av att jag åkt något tåg runt här, även om man varit på ganska många Fallens dag när man var yngre. Används denna räls vid några tillfällen numera?

7 kommentarer:

Anita sa...

Magnus: Fina bilder!

Bronsbysten av Pelle Molin gjordes av konstnären Edvard Bechteler. Avtäckningen av bysten gjordens sommaren 1970. I Ådals-Lidens hembygdsbok från 1970 finns en bild av konstnären vid statyn. (F.ö. en mycket bra bok för den som är intresserad av Ådals-Lidens historia)

När det gäller den lilla järnvägen så har den använts in på 2000-talet(kanske används den fortfarande?) vid bl.a. Fallens dag; numera heter dagen något annat (minns ej vad..) Det är LIONS som ansvarar för tåget.

Hälsningar Anita

Magnus Johansson sa...

Anita: Tack för din kommentar. Jag hade alldeles glömt bort den boken. Jag fick den senast när jag var i Näsåker och berättade om gamla nybyggen i Ådals-Liden. Den innehåller verkligen många intressanta artiklar om Ådals-Liden och dess historia.

Anita sa...

Magnus: Ja, hembygdsboken är verkligen en bra källa när det gäller Ådalslidens senare historia.

Om du inte har den redan så finns den säkert att köpa via Ådalslidens hembygdsförening.

Anonym sa...

Hej Magnus!

Hittade din blogg nyss, jätteroligt att läsa!

Bysten av Pelle Molin har blivit utbytt vid något tillfälle, den ursprungliga av Edvard Bechteler ska stå på Medborgarkontoret i Näsåker (har själv inte sett den där)vem som gjort den här vet jag inte, men ska försöka ta reda på det.

Vad det gäller minitåget används det nu också. Vid urkult, skolavslutningar och vid andra festligheter. Min pappa Helge Lidström som var med i LIONS var en av entusiasterna att bygga tåget och järnvägen runt nipan.

Hälsningar Britt-Inger

Anita sa...

Britt-Inger! Att bysten av Pelle Molin blivit utbytt visste jag inte.. När skedde det?

Magnus: På Nationaldagen rullar det lilla järnvägståget igen...
Jag citerar: Britt-Inger! Att bysten av Pelle Molin blivit utbytt visste jag inte.. När skedde det?

Magnus: På Nationaldagen rullar det lilla järnvägståget igen...

Jag citerar: "11:00 Avmarsch från Lissvallen för alla som vill gå med i tåget till Festplatsen.
12:00 Klockringning, högtidstal, nationalsången, uppträdanden.
Vi bjuder på fika! Lionståget kör runt festplatsen."

Trevlig pingsthelg!

Anonym sa...

Hej!

Nu har jag hört mig för lite om bysten. Den som står där nu är gjord av Carl Frisendahl och den blev utbytt vid 100-års minnet av Pelle Molins död 1996.

Hälsningar Britt-Inger

Anonym sa...

Tack och lov att Bechtelers byst blev utbytt sent omsider. Den var fullständigt misslyckad. Pelle Molin, om den nu föreställde honom... såg ut som om han var 86 år på det 87:e, en mustascherad gammal gubbe, utan minsta likhet med förebilden. Usch och fy.