fredag 8 maj 2009

100 år i Kanada

Idag är det exakt 100 år sedan sju personer från Ådals-Liden anlände till hamnen i Quebec. Det var Sven och Christina Josefsson, Anders och Ida Nordin, Henrik Nordin, Regina Nordin och sonen Helmer Josefsson. Christina, Anders, Henrik och Regina var syskon ifrån Forsnäs och bror till min mormors far. Sven och Ida var också syskon. De var födda i Betarsjönäset i Junsele sn, men föräldrarna hade sedan flyttat till Rå inom Ådals-Lidens församling.

Till minnet av ankomsten till Canada kommer ättlingar till Sven och Christina att hålla en släktträff i Canada under sommaren. De brukar regelbundet ha släktträff vart femte år, men denna gång blev det bara fyra år emellan eftersom de ville fira 100 års-dagen. Sven och Christina fick 14 barn varav fyra fortfarande är i livet. Sonen Helmer var född i Sverige och dottern Svea föddes några månader efter ankomsten till Canada. Jag har varit på tre släktträffar åren 1990, 1995 och 2000. Tyvärr kunde jag inte vara med förra gången år 2005 och jag kommer inte att vara med denna gången. Äldste sonen Helmer hann jag aldrig träffa, men många av de andra syskonen. Dottern Margret träffade jag 1990. Jag har ett speciellt minne av träffen med henne. Hon började prata svenska då och hade den perfekta svenska dialekten från hemtrakten kring Ådals-Liden och Junsele. Jag fick gåshud när jag hörde det. Hon hade säkerligen inte pratat svenska på många år, men ändå fanns dialekten kvar där.

Släkten på denna sidan är väldigt stor. Om man tittar på släktträdet finns säkert 200 ättlingar till Sven och Christina (om man räknar ingifta personer också). Jämför man med den gren som jag härstammar ifrån så är det 10 personer på min gren. Skulle man räkna alla ättlingar till Christinas syskon så kommer man nog inte ens upp i 200 stycken. Ändå hade Christina elva syskon, varav hälften emigrerade till Canada och USA.

Resan över till Canada gick på ungefär 23 dagar. De avreste den 15 april ifrån Ådals-Liden med riktning Trondheim. Därefter gick resan vidare med båt till England. Förmodligen åkte de till Hull först, därefter tåg till Liverpool. Från Liverpool avreste de på valborgsmässoaftonen med skeppet Virginian. Åtta dagar sedan anlände de till Quebec. Det finns en hel del passagerarlistor skannade via hemsidan http://www.collectionscanada.gc.ca/. De är tillgängliga helt fritt, men man måste veta vilken båt personer kom med för att kunna hitta något där. Det finns inget register där. Motsvarande material finns också på http://www.ancestry.se/, men där krävs abonnemang.

Här återfinns ankomsten till Canada för Sven, Christina och sonen Helmer:

Länk till passagerarlistorna i Canada>>

Övriga personer i sällskapet återfinns på nästa sida:

Länk till passagerarlistorna i Canada>>

Folkräkningen 1911 i Canada finns också sökbar på nätet, även om de i detta fall lyckats stava fel mycket på namnen i familjen. Avskrift för familjen finns på följande länk:

Länk till folkräkningen 1911 i Canada>>

Jag vet inte om jag har något fotografi på Sven och Christina, även om jag sett några gamla. Jag har dock ett fotografi på Regina Nordin som jag lägger ut lite senare här.

1 kommentar:

Anita sa...

Vad trevligt Magnus att du återfunnit så många släktingar som emigrerat! Tyvärr har jag inga, vad jag vet, nu levande personer som skulle kunna kallas "släktingar". Men man vet aldrig! Emigrantforskning har ju inte varit min starkaste sida ...! :)