måndag 25 maj 2009

Lidholm, the violinmaker

Erik Johan Lidholm hette en man som emigrerade 1892 till USA. Han skulle bli en duktig fioltillverkare i USA. Via en sonson till Erik Johan har jag fått en skannat fotografi av Erik Johan som är tagit i hans affär i S:t Louis. Det finns även ett fotografi på Länsmuseét i Västernorrlands hemsida på Erik Johan. Man undrar hur lång tid det tagit att bygga alla dessa instrument som fanns i hans affär.


Erik Johan var född 1871 i Näsåker som son till Erik Jakob Lidholm (1841-1882) och hans hustru Greta Maria Eriksdotter (1843-1891). Han avreste från Trondheim med skeppet Juno, därefter vidare med skeppet Britannic ifrån Liverpool. Erik Johan återfinns i census 1900 i Brunswick, Kanabec county. Omkring 1912 gifte han sig 1912 med Alfa P. Logan. Hon var född i Indiana, USA. De fick två barn tillsammans. Erik Johan återfinns i census 1920 och 1930 i S:t Louis, Missouri, USA. Han skrevs då som violinmaker. Erik dog 1942 i Jefferson county, Missouri.

6 kommentarer:

Anita sa...

Vad roligt att få en livshistoria och kort på en emigrant från den tiden! Roligt att få läsa.

Eric sa...

Hej!

Nu har jag hållit på så länge med någon fånig registrering hos Google att jag nästan glömt bort vad jag skulle skriva. Kanske var det att det inte ser ut som instrument i verkstaden utan bara "ämnen" till sådana.

Mvh
Lars Eric Forssén
Sunnansjö och Solna

Eric sa...

Får väl rätta mig själv genom att erkänna att det ligger en hel del färdiga fioler i glasdisken. Fantastiskt bild!

Anita sa...

Lars-Eric! Du behöver egentligen inte registrera dig i Google - det räcker att du kryssar i Namn/URL eller Anonym (och ev. skriva ditt namn i inlägget) så kommer du undan registreringen...

Anonym sa...

Tack för infon Anita. Nicke skrev en gång till mig "man är ju blind som en sågbock", när han inte hittade gästboken på hemsidan. Jag får nog säga samma sak.

/Lars Eric

Anonym sa...

My father and maternal grandfather played violin. Both from St. Louis. I don't know whose violin I have, but it is one built by Lidholm. Interesting to see the photo after just putting away my violin.