lördag 30 maj 2009

Gårdsnamn

När man forskar i kyrkoböckerna i Ådals-Liden så stöter man på de vanliga bynamn. Det är Rå, Näsåker, Omsjö, Västanbäck, Krånge, Moflo m.fl. namn. Det finns inga gårdsnamn inskrivna i kyrkoböckerna. Om man sedan söker bland lagfarter i Resele tingslags häradsrätts arkiv så kan man hitta namn på gårdar och torp. Jag har sökt bland lagfarter från 1907 och 1908 och hittade då följande gårds- och lägenhetsnamn:

Forsås - Brännan (O. A. Jakobsson)
Forsås - Forsbacken (Johan Magnus Johansson)
Forsås - Torsbäckslåttern (Per Johannes Kallin)
Forsås - Källdalen (Per Johannes Kallin)
Forsås - Undantaget (Teodor Blom)
Krånge - Sunnetorpet (Zakris Oskar Molén)
Moflo - Brunnsbacken (Karl Gustaf Sandahl)
Näsåker - Nickebo (Hjalmar Blom)
Näsåker - Zakristorpet (Per Gustaf Nordin)
Rå - Olstorp (Anna Dorotea Sundvall, Anna Dorotea Sundvall)
Rå - Påltorp (Lydia Margareta Sundvall)
Rå - Smedjeplatsen (Karl August Mähler)
Rå - Änget (Per Hansson)
Sundmo - Häggenås (Erik Göran Eriksson)
Sundmo - Torsbacken (Gustaf Thor, Erik Göran Eriksson, Karl August Mähler)
Ås - Getmyrmon (osäker på namnet) (Erik Petter Lidfors)
Ås - Lugnet (Nils Erik Ritzén)

Används några av dessa namn fortfarande? Namnet Häggenås i Sundmo har jag hört talas, men kan inte säga exakt vilken gård det var. Det var Fritz Eriksson som berättade om namnet en gång när jag var till honom och hälsade på. Han var son till Erik Göran Eriksson som fick lagfart på gården. Namnet Änget måste vara namnet på husen som låg vid färjstället vid Ångermanälven som färjaren Per Hansson fick lagfart på år 1907. Det finns säkert många ytterligare namn också som jag inte hittade i dessa två årgångar. Jag har på namnet gjort länkar direkt till den inskannade lagfarten på SVAR's hemsida.

3 kommentarer:

Mariia sa...

Hej Magnus!
Häggenås är Fritz Eriksson ställe och Torsbacken där Evert Mähler bor. Som jag minns att Ragnhild berättade.
Fråga Evert han vet nog.

Magnus Johansson sa...

Hej Mariia,
Tack för det. Jag kan ju maila till Evert och fråga faktiskt. Jag tror jag har Evas e-postadress.

Hälsningar
Magnus

Magnus Johansson sa...

Hej Mariia,

Du hade alldeles rätt. Häggenås var Fritz Erikssons ställe och Torsbacken var Evert Mählers. Allt enligt Evert själv.

Hälsningar
Magnus