torsdag 21 maj 2009

En olympisk medaljös

Senaste veckan har jag forskat lite på Emma Johansson från Sollefteå som tog silvermedalj i cykling under senaste OS i Peking 2008. Hennes släkt var utspridd inom församlingar i Västernorrlands län och Västerbottens län inledningsvis åtminstone . Det var kopplingar till bl.a. Anundsjö, Skorped, Umeå, Bjurholm, Resele och Vilhelmina. Grenen som hade koppling till Resele blev naturligtvis särskilt intressant för mig.

Hennes farmors far hetter Zakarias Bolén och var född den 13 juni 1882 i Hermansjö i Resele församling. Föräldrarna hetter Anders Peter Bolén och Märta Margareta Lindgren. Anders Peter var arbetare i Hermansjö. De fick sex barn tillsammans. Strax efter att sjätte barnet föddes flyttade de till grannförsamlingen Skorped, där han först var arbetare i Lövsjö (1885-1896), därefter landbonde i Lännäs (1896-1899). Därefter var han landbonde i Skorped. Jag har inte kunnat följa dem längre än till 1901 så jag vet inte vad som händer därefter.

Om man tittar vidare på Märta Margaretas släkt så ser man att hon var född 1844 i Alnön, Resele sn, men till större delen uppväxt i Hermansjö. Hennes pappa hette Johan Olofsson Lindgren och mamma hetter Märta Brita Olofsdotter. Vidare forskning visar att Johan var född i Nybäcken i Tåsjö sn, men uppväxt i Söderfors, Ådals-Liden dit hans föräldrar flyttat tidigt. De hette Olof Johansson och Brita Stina Andersdotter. Olof var torpare i Söderfors och Brita Stina var brorsdotter till Per Andersson Löfling som var förste nybygggare i Söderfors och även en känd byggmästare.

Jag har lagt in dessa familjer nu på min hemsida och de återfinns på följande länkar:

Olof Johanssons familj

Johan Olofsson Lindgrens familj

Anders Peter Boléns familj

Inga kommentarer: