tisdag 24 mars 2009

Koleraförberedelser år 1831

När man läser gamla handlingar så förstår man att allt var inte bättre förr. Jag satt i kväll och läste lite i sockenstämmoprotokollen ifrån Ådals-Liden. Då hittade jag följande i protokollet från den 30 oktober 1831.

Såsom en förberedande åtgärd, i den olyckliga händelsen Farsoten Cholera skulle i denna Församling yppas, utsågos 2ne Begrafningsplatser för Cholera-lik, neml. Rås Mon på Norra och Forssås Mon på Södra sidan om Elfven, såsom varande de tjenligaste och från Kyrka och allmän väg aflägse; och skulle dessa platser i början af nästa vecka, medelst Gångled, och under Sundhets-Nämndens tillsyn, utstakas, rothuggas och upprensas, samt, om Smittan yppas skulle, af Presterskapet, enl. Författningarne, invigas.

Källa (http://www.svar.ra.se/)

Arkiv, serie och volym: Resele kyrkoarkiv, Sockenstämmoprotokoll o. handlingar, SE/HLA/1010161/K I/2 (1815-1841)
Bildid: A0013123_00142

3 kommentarer:

Anita sa...

Vet du om begravningsplaterna gjordes i ordning och senare användes?

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,

Tyvärr har jag ingen aning om gjordes i ordning. Jag skulle gissa dock att de aldrig kom till användning, eftersom jag inte sett någon epidemi av kolera i Ådals-Liden efter 1830-talet. Jag sökte i några årgångar framåt i sockenstämmoprotokollen för att se om det fanns några ytterligare noteringar, men jag har inte hittat något ännu.

Hälsningar
Magnus

Anonym sa...

Carl-Johan Nyberg, Forsåsmon/Vallbacken, har 2015 gjort en bra redogörelse om detta och resultatet är åtkomlig på Internet. Sök på rubriken; Den bortglömda kyrkogården i Häxmo.