måndag 30 november 2009

Grattis Björn Gustafson 75 år

Idag fyller den folkkäre skådespelaren Björn Gustafson 75 år. Jag får önska honom ett stort grattis. Han fyller år dagen innan min svärmor fyller 75 år också.

När jag var mindre tyckte jag om att titta på filmerna om Jönsson-ligan. Dynamit-Harry var den karaktär som Björn spelade i filmerna. Jag kommer särskilt ihåg hans ständiga kommentar "Vilken jädra smäll", när något precis sprängts i luften.

Vad jag inte visste då var att Björn Gustafson har kopplingar till Ådals-Lidens församling. Hans morfar var nämligen född i Forsås och hette Erik Leonard Näslund. Erik Leonard flyttade tidigt till Stockholm, där han blev gift och fick barn. Hans pappa hette Hans Olof Hansson Näslund och var ifrån Ramsele sn. Hans mamma hette Elin Henriksdotter var född i Norra Finnskoga sn i Värmlands län, men uppflyttad till Ångermanland tillsammans med sina föräldrar.

En tragisk händelse skedde i familjen Näslund några år innan Erik Leonard föddes. Dödboken berättar om att brodern Henrik Olof skulle ut i skogen och valla en kon. Han var då åtta år gammal. Senare på kvällen kom kon hem ensam utan pojken. Man anordnade då skallgång efter pojken fyra dagar i följd, men man kunde inte hitta honom. Det dröjde nästan tre år innan Henrik Olof återfanns cirka 7,5 kilometer från hemmet. Man kunde identifiera honom på några klädesplagg som fanns intill skelettet. Paul Lundin har berättat om denna händelse i sin bok "Sanningar och sägner i Ådals-Liden". Vädret lär inte ha varit det bästa denna dag, men fadern ville ändå att pojken skulle ut och valla. Modern ville att han skulle stanna hemma p g a vädret, men fadern var väldigt envis. Enligt historien var min farmors farfars med i skallgången efter Henrik Olof och även insjuknat och dött p g a den dåliga väderlek som var vid tillfället. Min farmors farfar dog ungefär ett halvt år efter händelse. I dödboken hittar man dock ingen dödsorsak som bekräftar detta.

9 kommentarer:

Anita sa...

Wov, vad roligt att Björn Gustafsson har rötter i Näsåker! Det visste jag inte.

Björn Gustafsson är en av Kenneths och min favoritskådespelare - och i rollen som Dynamit-Harry i filmerna om Jönssonligan är han helt underbar!

Jag sänder mitt grattis till Dynamit-Harry också!

Jan Engström sa...

Vilket år var fadern Hans Olof Hansson Näslund född?

Anita sa...

Jan Engström: Jag har sett att Hans Olof Hansson Näslund finns med på Magnus hemsida (länken finns i högermarginalen i Magnus blogg)

Tyvärr kan jag inte längre öppna Magnus hemsida. Hemsidan stängs ner av säkerhetsskäl... Jag har inte ändrat några inställningar. Vad har hänt Magnus?

Anita sa...

Hmm.. Jag bytte dator och då fungerade länken till Magnus hemsida.

Här finns Hans Olof Hansson Näslund:

http://www.adals-liden.net/Adalsliden_Forsas_familjer.htm#Hans Olof Hansson Näslund (1843-1913)

Anonym sa...

Eftersom även jag har släkt ifrån Forsås - "Gästgivaren i Forsås" - så blir man nyfiken!

Lars Eric Forssén

Magnus Johansson sa...

Björns morfars far var född i Ramsele och morfars mor i Norra Finnskoga sn, så hans släkt bodde bara under en kortare period i Forsås. Jag vet inte om det kan finnas kopplingar tillbaka till Ådals-Liden på gren ifrån Ramsele.

Anonym sa...

Han är kusligt lik min morfars bror från bergs kommun i Jämtland. Vem vet, kanske finns släktskap? Nästan så jag hoppas det. Har alltid älskat Björn Gustafsson ända sedan Emil i Lönneberga som jag såg mycket som liten.

Lars Solander sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Lars Solander sa...

Hej! Min mormor Hilda Margareta Solander f.Näslund 1903, var syster till Erik Leonard som var morfar till Björn Gustafsson. Min mor Britt Gunhild Margareta Lind f.Solander 1932, blir då kusin med Björn´s mamma och jag Lars Tore Stefan Solander f.Lind 1956, blir då syssling eller tremänning med Björn.