söndag 6 december 2009

Bron över Nämforsen

Här kommer ytterligare två vykort som visar den gamla bron över Nämforsen. Vet någon exakt när denna bro byggdes? Jag har sett lite olika uppgifter på Internet, bl.a. 1918 och 1920. Om jag inte minns fel så har någon berättat för mig att bron fanns kvar till 1970-talet. Stämmer detta? Jag kommer dock inte ihåg bron.






Det första vykortet är skickat till Hilding Häggkvist i Rå, Näsåker. Jag är inte säker på vilket årtal som står på stämpeln, men möjligen att det står något med 1920-talet. Vykortet är i varje fall poststämplat den 15 september i Forsmo.

Det andra vykortet är skickat till fröken Téres Jonsson i Sundsvall. Vykortet var plundrat på frimärket så det går inte att utläsa något datum alls på detta vykort.

2 kommentarer:

Anita sa...

Hej Magnus! I Ådalslidens hembygdsbok står att den gamla bron byggdes (snarare byggdes om från en tidigare järnvägsbro) mellan 1917-1920.

Mellan 1970-1973 pågick en viss utbyggnad av kraftverket - förmodligen byggdes den nya bron/revs den gamla bron under den tiden.

Jan Engström sa...

Det kan nog stämma att det var då. Jag kommer allt ihåg den gamla från det jag var liten. Jag kan höra med pappa eller min bror Rolf om de vet mer bestämt.