torsdag 12 november 2009

Drunkningsolycka 1883 i Nämforsen

Jag har tidigare skrivit om en drunkningsolycka i Kattdalsforsen i Fjällsjöälven år 1911. Idag hittade jag en artikel om en olycka i Ångermanälven vid Nämforsen år 1883. Fyra personer drunknade vid detta tillfälle. Artikel återfanns i tidningen Dalpilen från den 5 oktober. Följande stod i artikeln:

Genom drunkning omkommo den 21 september fyra arbetare i Näsnaforsen (sic!) i Lidens socken i Norrland. De skulle jämte en femte, som räddades, fara från Näsåker öfver elfven till Forsås i och för flottningsarbete, då, till följd af något bråk mellan de i båten varande, denna råkade komma ned i forsen, der den kantrade och, som sagdt, fyra af dem omkommo. (V. A.)

I Ådals-Lidens dödbok hittade jag en av de omkomna, nämligen arbetaren Erik Olof Edin i Sörmoflo. Han var 18 år gammal. Erik Olof var kusin med min mormors far och min farmors far. Inget begravningsdatum finns i dödboken vilket tyder på att Erik Olof's kropp inte återfanns efter olyckan.

Inga uppgifter fanns om de övriga tre personerna som omkom samtidigt i Ådals-Lidens dödbok. Jag provade då att söka i dödregistret som finns på SVAR's hemsida. Jag tror jag fanns de övriga tre omkommna, två i Junsele och en i Ed. Junsele dödbok visar att landbondesonen Lars Peter Sjöberg i Forsmo och arbetaren Anders Englund i Gårelehöjden drunknade i Nämforsen samma dag. Lars Peter återfanns året efteråt och begravdes nästan ett år senare på Ådals-Lidens kyrkogård. Lars Peter var 19 år och Anders 25 år.

Slutligen återfanns förre bonden Per Jonsson i Eds dödbok. Han var dock från Finflo i Hälsingtuna församling. Per återfanns i maj 1884 och begravdes i juni på Eds kyrkogård. Han blev 45 år gammal.

Någon gång ska jag göra en sammanställning över alla modiga män som fick offra sina liv i forsarna. Troligtvis hade de ganska dåliga löner och skogsbolagen hade säkert stora vinster.

5 kommentarer:

Anita sa...

Magnus! I en artikel jag har som Paul skrivit om den här olyckan så står att 18-årige Erik Olof Edins lik hittades "innan älven frös till".

Den ende som räddades i olyckan var lagbasen 25-årige Jon Henriksson, värmlänning från Östmark.

En annan värmlänning, Petter Nilsson Lund, skrev senare en visa "Nämforsvisan" (15 verser) om olyckan.

Anita sa...

PS. Du skriver att Per Jonsson blev 45 år. I Pauls artikel står att han blev 24 år...?

På sidan 293 i Paul Lundins bok "Sanningar och sägner" finns också en artikel som heter Nämforsen-drunkningsforsen", som behandlar alla de som drunknat i Nämforsen.

Magnus Johansson sa...

Hej Anita.
Tack för informationen om Pauls artikel och om Nämforsvisan. Jag visste inte att det fanns en visa om händelsen.

Enligt kyrkoböckerna i Hälsingtuna var Per Jonsson född 1838 och därmed 45 år vid dödstillfället. Han var ogift och överfördes till obefintliga personer år 1880. Han skrevs i folkräkningen 1880 som lösdrivare.

Hälsningar
Magnus

Anita sa...

Magnus: Pauls artikel var införd 23/9 1983 (kan ej se om det är i VA eller NN)

Vill du ha Nämforsvisan så skickar jag den gärna till dig!
Anita

Magnus Johansson sa...

Anita,

Tack för erbjudandet att skicka Nämforsvisan. Jag pratade med Göran om det dagen efter att du berättat om visan. Han skickade den till mig då.

Hälsningar
Magnus