söndag 8 november 2009

Lantmäteriets historiska kartor

Lantmäteriet har en e-tjänst som de kallar för Historiska kartor. Man kan där söka efter kartor och handlingar för hela Sverige. Det kostar inget att söka i databasen, men det kostar om man vill ha utskrifter eller filer av kartor eller handlingar. Nedan har jag försökt göra länkar till alla byar som förekommer i Ådals-Liden. Det finns säkert andra namn som förekommer i Ådals-Liden som inte finns med i listan.

Betåsen
Forsnäset
Forsås
Fransåsen
Fängsjö
Holaforsen
Häxmo
Jansjö
Krånge
Lidgatu
Moflo
Näsåker
Omsjö
Ottsjö
Revelåsen

Storhöjden
Sundmo
Svanåsen
Söderfors
Tallnäs
Västanbäck
Västansjö
Ås
Överå

Nedanstående länk visar alla kartor och handlingar som finns för hela Ådals-Liden. De omfattar åren 1694-1928.

Ådals-Lidens kartor och handlingar

2 kommentarer:

Anita sa...

Det är så trevligt att titta på alla gamla kartor. Men varför går det inte att beställa? Åtminstone gock det inte att beställa dem som jag var intresserad av...

Magnus sa...

Jag har testat lite här och där och jag lyckades inte heller beställa. Jag testade att gå in direkt på lantmäteriets hemsida också, men samma resultat. Det är alltså inte mina länkar som orsakar problemet.