söndag 14 februari 2010

Annonser från 1931

Jag fick en tidning av Harriet Boman denna vecka. Tidningen hette Ådalen och var utgiven av IOGT. I tidningen fanns bl.a. en artikel om Ådalsliden. Jag tänkte återkomma till den lite senare. Det fanns i tidningen även en särskild sida med annonser ifrån Näsåker. Det är annonser för följande affärer/företag:
  • Sjölanders bussar och kafé i Näsåker
  • Karl Mälers smides- och reparationsverkstad
  • Näslunds hönsgård
  • O. P. Anderssons skrädderi
  • Lindströms begravningsbyrå
  • J. S. Nordins smides- och reparationsverkstad
  • Bröderna Frisk Slakteriaffär
  • Knut Lundins Möbel- & Diversehandel
  • Forsbergs motorverkstad
  • Johan Lidgrens bageri
  • Birger Andersson, matvaru- & diverseaffär

Var låg dessa affärer/företag? Hur länge var de verksamma? All information omkring dessa är av intresse.

Klicka på bilden nedan för att se en större kopia av annonserna.


2 kommentarer:

Anita sa...

Jag har fått samma annonssida också. Kul att se!

Har rådfrågat Kenneth som vanligt ;), och det här kan han berätta "so far"..

Sjölanders kan ev. vara f.d Källqvists åkeri (nuv. Själanders)

Karl Mäler: Karl Mälers far började sin verksamhet i Vigda - därefter fanns verksamheten i det hus som står intill kyrkan.

Johan Lidgrens bageri: låg i det "Blomska kvarteret" - mitt emot nuv. Själanders. Huset numera rivet.

Forsbergs verkstad- senare plåtslageri. Verksamheten först i Näsåker (f.d fryshuset bakom gamla posten) senare i hemmet på Näsåkersmon.

Birger Andersson - handelsboden i Västanbäck. Se kort av handelsboden och inlägg i min blogg (gamla kort)

Bröderna Frisks slakteriaffär: ev. intill nuv. Ritzéns (huset rivet)

O.P. Anderssons skrädderi låg i "Tråckelbo".
(O.P: Andersson var åskådare på Olympiaden 1912 i Sthlm berättas det...)

Hälsningar Anita

Anita sa...

Mitt inlägg med foto på Handelsboden i Västanbäck:
http://smulansblog.blogspot.com/2009/10/lanthandel-i-vastanback-1926.html

Anita