tisdag 23 februari 2010

Gamla kyrkan i Ramsele

Här kommer ett vykort med gamla kyrkan i Ramsele. Vykortet är daterat 1904, så bilden är drygt 100 år gammal.

Jag har en särskild koppling till gamla kyrka eftersom jag är döpt där. Jag är dock inte döpt den dag som var planerat, utan dagen efter. Detta kan låta konstigt, men kyrkoherden som skulle döpa mig hade glömt bort att han hade ett dop denna dag i gamla kyrkan. Det var Sven Kruse som döpte mig en dag för sent.

Det dröjde sedan nästan 25 år innan jag besökte kyrkan igen. Denna gång genom mitt arbete då vi hade gruppledare på utbildning i Ramsele och vi skulle visa dem omkring i vår hembygd.




2 kommentarer:

Anita sa...

Åh, det här är en så vacker stenkyrka från 1200-talet! De vackra väggmålningarna i kyrkan är från 1600-talet. Jag har besökt kyrkan flera gånger, och jag har också haft glädjen att lyssna till jazz- och andra sommarkonserter i detta vackra kyrkorum.

Anonym sa...

Hej,

Har precis samma vykort daterat den 18/6 - 1903