lördag 17 oktober 2009

Sandöbron

I veckan köpte jag ett jättefint vykort över Sandöbron som jag måste få visa, även om det inte har med Ådals-Liden att göra. Man ser husen i byn Lunde i förgrunden framför Sandöbron. Någon som kan berätta mera om husen i Lunde?

Sandöbron börjar (eller slutar) vid stranden i Lunde och går därefter till ön Killingholmen för att sedan fortsätta över till ön Sandö. Man ser på detta vykort inte lilla Sandöbron som går från Sandö till Klockestrand på andra sidan Ångermanälven.

Bron är totalt 810 meter lång och är 40 meter över vattenytan på högsta stället. Lilla Sandöbron var 340 meter lång. Den är numera riven och ersatt med en nya bro för några år sedan. Bron öppnades provisoriskt i november 1942. Den 16 juni 1943 invigdes Sandöbron av bl a dåvarande kungen Gustav V.

En tragisk olycka hände dock under arbetet med Sandöbron. Under sommaren 1939 var arbetet i full gång med bron. Man hade fått upp träställningen över Ångermanälven och gjutning hade påbörjats. Den 31 augusti inträffade den tragiska olyckan. Totalt omkom 18 personer denna dag när bron rasade. Dock kom denna händelse i skymundan eftersom första världskriget utbröt dagen efter den 1 september.

Man kan läsa mera om Sandöbron i en C-uppsats av Annette Johansen och Eva Maria Nilsson. Uppsatsen heter Broar, vägar över vatten - En jämförelse mellan Sandöbron och Bergnäsbron. Jag har hämtat ovanstående uppgifter ur den uppsatsen.

http://epubl.luth.se/1402-1773/2006/062/LTU-CUPP-06062-SE.pdf

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hur och varför bron rasade är nog inte klarlagt. Det var när betongfyllningen närmade sig toppen av bron från vardera sida, som bron brast på mitten, vad jag hört. Ännu ligger broresterna kvar på botten för marinarkeologerna att undersöka.

Mvh
Lars Eric

Magnus Johansson sa...

Hej Lars Eric,

Tack för kommentaren. Jag hade hämtat orsaken till olyckan ur uppsatsen som jag skriver om. Jag har skrivit om så det inte står någon orsak längre i min text.

Hälsningar
Magnus