tisdag 20 oktober 2009

Ådalslidens järnvägsstation

Förra veckan köpte jag ett vykort över Ådals-Lidens järnvägsstation och Nämforsen som jag tycker är mycket vackert. Vykortet är daterat 1928 så det är tagit dessförinnan. Kraftverket var färdigt först 1947 så älven är fortfarande helt orörd.

Man upptäcker många små detaljer i vykorten efter att man skannat dem. Bl a finns en gammal bil till vänster om järnvägsstationen. Man ser även många hus i bakgrund ovanför nipan. Husen verkar ligga i Rå om jag inte är helt ute och cyklar. En tågvagn lastad med timmer finns också framför järnvägsstationen.

Vykortet var skickat till fröken Ella Johansson som var bosatt på Mårten Krakowsgatan 17 i Göteborg den 5 juli 1928. Följande hälsning fanns på vykortet.

Kära Ella
Efter att ha gjort uppehåll i Sthlm, Boden, Haparanda, Torneå, Narvik och Långsele är jag nu kommen till Pelle Molins hemtrakt. Den är en av de vackraste platser jag skådat. I övermorgon går färden vidare till Östersund och Frösön. Hj. hälsn. Gd. (osäker på initialerna)

8 kommentarer:

Anita sa...

Nej, nej...
Husen invid kyrkan ligger på kyrkojorden /"Prästbordet".
Västanbäck ligger norr om Prästbordet och "Rå" ligger norr om Västanbäck...

Vackert kort f.ö.!

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,

Jag skrev nog lite otydligt. Jag menade de hus som man ser ovanför nipan uppemot skogskanten emot berget bakom. Det ser ut att kunna var i Rå.

Hälsningar
Magnus

Anita sa...

Magnus! Nej, "Rå" ligger mer norrut efter älven (och längs riks 90). Tyvärr ser jag inga hus där du beskriver (jag ser nog dåligt..;)) men bergen bakom nipan skulle jag påstå är Kläpp.

Hälsningar Anita

Anita sa...

Hej Magnus!
Tack för kortet som du skickade i större format!

Visade Kenneth bilden och så här är det:

Husen ligger i Västanbäck. Det mindre vita huset till höger tillhörde Olle Sjöström. Huset är raserat idag, men några av uthusen finns kvar. Det större vita huset till vänster i bild tillhörde brodern Jakob Sjöström. Huset med utbyggnader finns kvar. Längre norrut (ej med på bild) bodde den siste brodern Nils Sjöström.

Hälsningar Anita

Magnus Johansson sa...

Tack Anita, för informationen om husen i Västanbäck.

En trevlig dag till dig också!!

Hälsningar
Magnus

Anonym sa...

Hej
Jag har tillgång till en tavla med samma motiv från 1948 målad av Jürgen von Konow. Visar gärna bilden . hlsn Björn

hjordis sa...

Hej
Jag vill bara tala om att det är Artur Lidblom som var den kreativa fotografen till detta vykort.Jag har för mej att bilen som står vid stationen var A.L`s
Dottern, Hjördis (Lidblom)Tarander

Magnus Johansson sa...

Hej Hjördis,
Jag tycker mycket om detta kort. Artur kan inte varit så gammal när han tog det, högst 25 år. Har d
Det verkar stå någon bredvid bilen också.
Hälsningar
Magnus