fredag 23 oktober 2009

Brev från Pelle Molin till Georg Nordensvan

Under tiden Pelle Molin var i Norge skrev han flera brev till Georg Gustaf Nordensvan där de diskuterade om Nordensvan ville publicera några artiklar eller historier som Molin hade skrivit. Nordensvan var vid tillfället redaktör för en kalender med litterär prägel som gavs ut en gång per år. Kalendern utkom mellan 1874 och 1907 och hette Nornan. På Kungliga biblioteket finns tre brev bevarade som Molin skickade till Nordensvan mellan 1895 och 1896. Det sista är skrivet den 8 mars 1896, alltså bara 1,5 månad innan Molins död.

Nedan följer en avskrift av ett brev som Molin skrev till Nordensvan.

Sulitjelma d. 23 sept. 1895

..... Georg Nordensvan Stockholm

Det är ledsamt att bli ordbrytare, men det ser ut som jag skulle bli det. Genom licensiat Holmqvist hälsade jag Eder i början af denna månad (och jag skref ju också) att jag skulle skicka ytterligare en historia att välja på. Men den som bor i Sulitjelma vet icke ena dagen hvad han kan göra den andra. En dag kommer till ex. dr Fr. Svenonius larvande luggsliten ned från fjällen. En annan dag franska turister via Kvickjock. En tredje någonting annat stort. Här lefver man flott och är gästfri och så är det att hålla sällskap dag ut och dag in. Då kvällen eller rättare morgonstunden kommer är man glad att få lägga sig och slippa göra historier af tvifvelaktigt värde.
Nu tänker jag, att den bekante kartografen löjtnant Otto Kjellström har varit hos Eder med hälsning att jag likväl skulle komma med något. Det var om en historia från ett tält deruppe vid Sulitjelmatapparne. Jag skulle måla dem och isbroen (osäker), var ensam i ett tält, fick snöstorm, härdade ut två dygn, fick sedan löpa genom snöstormen för lifvet. Men der var en del roliga detaljer med. Om Ni har rum för den i t.ex. Jul skall den vara färdig att sända, då jag fått Edert svar härå. Detta på det s.k. hedersordet. Antages Historien om Gunnel?
Med största högaktn.
Pelle Molin

Jag har via ett barnbarns barn till Georg Nordensvan fått ett fotografi och några teckningar föreställande Georg. Fotografiet är taget omkring 1878. Teckningen som jag visar här är skapad av Leonard Zorn. Den publicerades i Konstakademiens elevkårs tidskrift ”Palettskrap” omkring 1880. Leonard Zorn blev senare känd under namnet Anders Zorn. Tack Hans-Georg Wallentinus för dessa fina bilder.





2 kommentarer:

Anita sa...

Kul! Ännu ett okänt (?) brev av Pelle Molin! Han var en otrolig frekvent brevskrivare.

Isabella Josefsson i PM-sällskapet håller på att samla alla brev av Pelle Molin för att ge ut i skriftform.
Ska tipsa henne om detta!

Magnus Johansson sa...

De finns med i Kungliga bibliotekets brevskrivarregister, så hon känner säkert till dem.

Hälsningar
Magnus