söndag 21 juni 2009

Min mormors farmors farmor återfunnen

Jag måste berätta om en upptäckt som jag gjorde nu på morgon. Det har inget med Ådals-Liden att göra, men jag måste få berätta det ändå.

Vi har letat efter min mormors farmors farmor i säkert 20 år. Hon hette Anna Greta Andersdotter och var född år 1789 enligt husförhörslängderna i Sidensjö. Hon gifte sig 1818 med Nils Abrahamsson ifrån Östertjäl, Sidensjö och då finns antecknat att hon var piga ifrån Rogsta i Hälsingland. Vi har flera gånger lusläst husförhörslängderna omkring 1818 i Rogsta efter lämplig Anna Greta Andersdotter, men utan att lyckas. Vi har även sökt efter Anna Greta Andersdotter i födelseböckerna för år 1789 i Rogsta och alla andra församlingar i Hälsingland. Detta med samma negativa resultat. De senaste 10-15 år kan jag inte påstå att jag gjort några större ansträngningar att söka efter henne, utan det har legat vilande.

Jag skulle idag göra en fyra generationers antavla på min mormors faster Christina Josephson för att skicka till Amerika. Antavlan var komplett förutom två namn, alltså Anna Gretas föräldrar. Jag hade då ingen tanken på att försöka hitta hennes föräldrar, utan jag började göra en ansedel på Nils Abrahamsson och hustrun Anna Greta Andersdotter, eftersom jag saknade en bra ansedel på familjen.

Jag hittade familjen först i husförhörslängden i byn Östertjäl i Sidensjö. Nils Abrahamsson var då torpare där. Volymen omfattade åren 1810-1822. Nils och Anna Greta hann få tre barn under denna perioden.

Jag plockade då fram födelseboken i Sidensjö för att kontrollera födelsedatumen på dessa tre barn. Jag tittade först på äldsta dottern Anna Cajsa som var född 1819. Naturligtvis började man kolla lite på hennes dopvittnen för att se om det fanns några släktingar till Anna Greta som varit med vid dopet. Första dopvittnet var inte mindre än kyrkoherden Pehr Ledin. Sedan fanns före detta bonden Pehr Abramsson i Multrå och drängen Jon Abramsson. Det kanske är bröder till Nils Abrahamsson. Jag tittar vidare bland dopvittnena och hittar på slutet Olof Andersson i Gålsjö och pigan Cathrina Andersdotter. Kunde dessa var syskon till Anna Greta?

Därefter tittade jag vidare på andra barnet. Det var sonen Anders som var född 1820. Anders är det barn som jag härstammar ifrån. Som dopvittnen till Anders fanns bonden Mats Andersson i By och pigan Brita Andersdotter.

Slutligen tittade jag på tredje barnet som hette Stina Greta och var född 1822. Där fanns bonden Olof Andersson i Kläppen och torparen Hans Andersson i Sörtörsta, Boteå som dopvittnen.

Av dessa dopvittnen var det speciellt två som drog till sig min uppmärksamhet. Det var Olof Andersson i Gålsjö och Hans Andersson i Boteå. Med hjälp av födelse- och vigselregister som finns för Kramfors kommun på SVAR's hemsida fick jag fram att Hans Andersson var ifrån Gålsjö när han gifte sig. Mitt letande gick därför vidare i Gålsjö.

Jag började där leta igenom den äldsta husförhörslängden i Gålsjö. Den började år 1814. Jag fick bläddra fram till sidan 37 innan jag hittade en kolareänka vid namn Catharina Olsdotter. Hon var född 1755. Fyra barn bodde hemma år 1814. Det var dottern Catharina (f. 1784), sonen Hans (f. 1793), dottern Brita (f. 1795), sonen Olof (f. 1798). Ingen Anna Greta, men hon kanske hunnit flytta ut redan.

Nästa steg blev att kolla födelseregistret igen för Kramfors kommun för att se om t.ex. Hans var född i någon av kommunens församlingar, men det var han inte. Då provade jag istället att söka på mormonernas hemsida (http://www.familysearch.org/). Sökte då efter Hans Andersson och födelseårt 1793. Fick då upp ett antal träffar i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Skrollade ned till träffar ifrån Sverige och vips så hittade jag en Hans Andersson född rätt datum med födelseförsamling Rogsta. Allting passar in bättre och bättre.

Sökt därefter vidare i husförhörslängderna i Rogsta. Där behövde jag inte bläddra lägre än till sidan 3 innan jag hittade en lämplig familj. Där fanns Anders Hansson (f. 1749), hustrun Karin Olsdotter (f. 1755), döttrarna Brita (f. 1785, död), Catharina (f. 1786), Anna Greta (f. 1788), Christina (f. 1791), Brita (f. 1795) och sonen Hans (f. 1793). BINGO. Det kan inte bättre än så här.

Anna Greta verkar alltså vara född 1788 istället för 1789. Efter ytterligare letande så hittar jag Anna Greta född den 18 november 1788 i Axmar bruk i Hamrånge församling. Hon var alltså inte ens född i Hälsingland, utan född i Gästrikland.

Nu återstår att kolla upp alla uppgifter omkring detta så att man får en bra sammanställning. Jag har t.ex. inte hittat när Anders Hansson dog, men förmodligen dog han uppe i Gålsjö. Jag återkommer med sammanställning av familjen.

2 kommentarer:

Mats sa...

Bra jobbat brorsan!!!

Anita sa...

Grattis Magnus! Det är en skön känsla att hitta något man länge sökt.

En fortsatt fin sommar önskar jag dig!