söndag 14 juni 2009

Begravda i USA

Sveriges släktforskarförbund har skapat en cd-skivan som heter Begravda i Sverige. Den innehåller uppgifter om 5,3 miljoner personer som har begravts på olika kyrkogårdar runt om i Sverige. Via ett inlägg på Anbytarforum fick jag information om en hemsida som samlar in uppgifter om begravda personer främst i USA, men även från övriga världen. Det finns även lite uppgifter från Sverige på denna hemsida. Det är helt gratis att söka på denna hemsida. Har man tur så kan man hitta intressanta uppgifter på denna hemsida och även fotografi på gravsten. Jag försökte söka efter uppgifter som har anknytning till Ådals-Liden, men det var inte helt enkelt. Till slut hittade jag i varje fall en bild på en gravsten efter en kusin till min farmor. Jag hittade även uppgifter om en tremänning till min pappa som dött 89 år gammal i maj detta året.

Adressen till söksidan på denna hemsida är:

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gs

De uppgifter som jag hittade var bl.a. om Helmer Erik Sundstrom, vars pappa var född i Häxmo och mamma i Imnäs. Pappan heter Olof Peter Sundström och återfinns under Häxmo på min hemsidan.

Den andra släktingen som jag hittade uppgifter om hette Stanley William Tiden. Han var född i Wisconsin, USA och son till Oscar Francis Tiden och hans hustru Maria Matilda Nelson. Oscar Francis var född i Minnesota, men hans pappa (Stanleys farfar) var född i Ottsjö, Ådals-Liden. Farfar hette Erik Magnus Jonsson Tidén och han emigrerade med sin familj redan 1869 till USA. Maria Matilda Nelson var född i Imnäs och kusin till Helmer Erik Sundstrom.

Inga kommentarer: