söndag 5 april 2009

En bouppteckning berättar .....

Bouppteckningar kan ge många nya spännande uppgifter. Man kan t.ex. hitta uppgifter om var ättlingar eller släktingar till den avlidne befinner sig. Man kan hitta uppgifter om en gammal släktklenod som funnits i släkten i många år. Man kan ibland till och med hitta namn på hästar och kor som den avlidne ägt. Senaste tiden har jag beställt bouppteckningar för att kunna spåra personer som emigrerat. Ofta får man några nya ledtrådar där, åtminstone om emigranterna är i livet eller inte. Den senaste bouppteckningen som jag beställde var efter fröken Kristina Magdalena Kållén. Hon var född den 2 mars 1862 och dog den 25 april 1931. Jag hoppades få nya uppgifter om hennes bror Frans Otto Kållén som emigrerade 1903 till USA. Enda spåret efter honom hittills i USA var en handling ifrån första världskriget där han var antecknad som bosatt på Grace Hotel i Duluth, Minnesota. Bouppteckningen gav inte så många nya uppslag när det gällde Frans Otto tyvärr. Men jag fick uppgifter om två andra bröder som också emigrerat. De hade flyttat ut ifrån Ådals-Liden till Gällivare resp. Norge och jag hade inte spårat dem längre än så. Brodern Hans Petter Kållén hade anteckningen att han var död i Amerika och hans efterlämnade änka bodde på obekant ort. Brodern Erik Viktor Kållén vistades i Amerika på obekant ort.

När det gäller bouppteckningens innehåll så har man räknat upp möbler, porslin, säng- och gångkläder som tillgångar till ett värde av 144,50 kronor. Skulderna för lasarettsvård, begravningskostnader och bouppteckningsarvode uppgick till 117,50 kronor. Därmed var behållningen efter bouppteckning bara 27 kronor.

Man kan beställa efter bouppteckningar via Riksarkivets hemsida. Om kostnaden för kopiering av bouppteckning och porto understiger 50 kronor så behöver man inte betala något (åtminstone hos Landsarkivet i Härnösand där jag beställt). På följande adress kan man beställa bouppteckningar:

http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=17462

1 kommentar:

Anita sa...

Tack för länktipset Magnus! Jag brukar ringa, men det här sättet är ju lättare.