fredag 9 oktober 2009

Pelle Molins säng






Thenna säng kiöpte Magister Scholae
Olaus Strömstedt uthaf Pictor Dahlecarliensus Fransissus Theodorus Hedberg
thertill illa nöddir utå thet skopilige köpeskillingspriset, som skedde i GoodTempl:
Huset then 11 januari MDCCCLXLII uti närvaro af Sveriges konstnär (och skandalskrivare) Pelle Molin


På mitt natliga läger i enmanssängen
De Fagraste mör jag ser för mig stånda
Ty stor är min vånda
Att ingen stolts jungfru vill ha gammeldrängen!
(ur poemet "Strömstedts klagan")

Denna roliga bild (vykort) har jag fått av Stefan Lundin. Jag tackar så mycket för bilden.

Finns denna säng kvar någonstans? Kan den finnas i Pelle Molins stuga? Sängen är enligt texten inköpt år 1892 av Olof Strömstedt som var folkskollärare i Ådals-Liden församling. Han finns med på skolfotot från Norrmoflo som jag visade för några dagar sedan. Pelle Molin besökte ofta Olof, eftersom han hade så varmt och skönt i stugan, till skillnad mot Pelle Molins stuga. Pelle kunde sitta kvar lång stund efter att Olof gått till sängs.

Frans Teodor Hedberg återfinns i folkräkningen 1900 där han skrevs som målare. Han var då bosatt i Föllinge församling i Jämtland. Var han bodde 1892 vet jag inte. Han finns inte med i folkräkningen 1890. Han har även ett barn som är född 1898 i Norge. Frans Teodor var född 1859 i Orsa i Dalarna.

6 kommentarer:

Anita sa...

Visst finns den omskrivna sängen i Pelle Molins stuga!

Du måste göra ett besök dit till sommaren, Magnus. ;)

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,

Tack för svaret.

Hur brukar det fungera med öppethållande där på sommaren? Jag har aldrig varit in i stugan så det är på tiden.

Fortsatt trevlig helg
Magnus

Anita sa...

Magnus! Förr (för några år sedan) var stugan öppen varje dag med guide (jag har själv varit guide där någar somrar), men numera (åtminstone hittills) finns en lapp på dörren med information om att man får ringa Majken R. så kommer hon och guidar. Detta gäller sommartid förstås.

Lite krångligt, men det är stor brist på intresserade guider.

Vill man besöka Hembygdsgården finns nyckeln på den närliggande campingen.

Anita sa...

Jag fick igår låna en massa efterlämnade urklipp om Pelle Molin från Resele Hbf. I ett urklipp från mars 1926 finns ett litet urklipp som lyder så här:

"Två värdefulla Pelle Molin-minnen till salu.

På grund av ägarens f.d. folkskolläraren Olof Strömstedt död finnes till salu dels den välbekanta Pelle Molin-sängen, å vilken botten ådalsdiktaren med sin pensle på ett prydligt och tilltalande sätt präntat en del text på både vers och prosa, samt en tavla med motiv från Nämforsen "Laxbäcken i islossning". Såväl sängen som tavlan kunna etraktas som värdefulla minnen efter Pelle Molin.

Anbud skola vara inlämnade före den 15 nästkommande juli till undertecknad.

För spekulanter finnes sängen och tavlan till påseende hos fru Hilda Ritzén Åsmon Ådalsliden."

Tydligen köpte Ådalslidens Hbf in både sängen och tavlan. (Det finns en tavla av Nämforsen i Hbf:s ägo som målats av P.M.)

Anita sa...

Jag glömde skriva att notisen ovan var undertecknad Erik Strömstedt Strömsund.

Anita

Magnus Johansson sa...

Tack Anita för de intressanta uppgifterna ur artikeln från 1926. Olof Strömstedt var född i Ströms församling så Erik Strömstedt var säkerligen en bror eller brorson till honom.

Hälsningar
Magnus