lördag 23 maj 2009

Per Görans bäcken

Jag har idag fått hem ett vykort som är taget från Pelle Molins stuga emot Ångermanälven. På kortet står även Per Görans bäcken omnämnd. Jag antar att det är viken in ifrån Ångermanälven. Någon som vet mera om detta? Vem var Per Göran? Min första tanke var att bäcken kanske var uppkallad efter ett barn till Göran Jonsson som bodde på Prästbordet i Ådals-Lidens församling. Han hade en son som hette Per Göransson. Denne son tog senare namnet Enqvist. Han var född 1825 och 1883. Några andra förslag?




I söndags när jag åkte hem från Forsnäs tog jag ett fotografi också ifrån Pelle Molins stuga i samma riktning. Det ser lite annorlunda ut här nu.


Uppdatering 20090524: Jag har nu forskat lite mera på de personer som omnämns främst i kommentarerna av Anita. Jag har lagt in dessa uppgifter på min hemsida.

Göran Jonsson

Per Göransson Enqvist

Per Hansson

Det finns ingen notering på dessa personer att de varit verksamma som färjkarlar i kyrkoböckerna. Detta är lite märkligt tycker jag. Var färjkarlarna anställda av socknen eller var det egen verksamhet som de bedrev?

4 kommentarer:

Anita sa...

Magnus!
Om "Pär-Hansch"-bäcken och Per Hansson (systerson till Pehr Göransson Enkvist):

http://smulansblog.blogspot.com/2008/05/per-hansch-i-inget.html

http://smulansblog.blogspot.com/2008/12/gamla-kort-av-nmforsen.html

http://smulansblog.blogspot.com/2007/12/nmforsen-fre-kraftverksutbyggnaden.html

..och sidan 42-43 i Ådals-Lidens hembygdsbok :)

Hälsningar Anita

Anita sa...

Tillägg: Det är möjligt att bäcken (viken) kallades Per Görans bäcken/viken förr, men den kallas numera, och så länge jag minns, "Pär Hansch" bäcken efter Göran Jonssons barnbarnsbarn Per Hansson som övertog arbetet som färjkarl över Ångermanälven.

Magnus Johansson sa...

Hej Anita!

Jag tackar så mycket för uppgifterna. Intressant läsning på din hemsida och mycket fint kort på "Pär Hansch". Jag var ju inte helt fel ute i mina gissningar i varje fall. Ska läsa i Hembygdsboken också.

Hälsningar
Magnus

Anita sa...

Väl bekomme Magnus!
Trevlig helg!
Anita