onsdag 20 oktober 2010

Silverkryckan

Idag fick jag av Göran Stenmark en intressant tidningsartikel ur Sollefteå-bladet från den 25 maj 1909. Artikeln handlar om häradsdomaren Josef Magnus Palin (stavas Pallin i artikeln) och hans gärningar som nämndeman och häradsdömare. För att visa sin uppskattning fick han en gåva i form av en käpp. På käppens silverkrycka fanns en inskription där det stod: "J. M. Pallin, från kamrater vid Resele häradsrätt".



Följande stod i artikeln:
Häradsdomaren J. M. Pallin
Får emottaga en hedersgåfva af kamrater vid häradsrätten.
Den 10 d:s öfverlämnades till häradsdomaren J. M. Pallin, Ådalsliden, vid en enkel middag å Näsåkers gästgifvaregård en gåfva, bestående af en käpp med i silfverkryckan innefattad inskription: "J. M. Pallin, från kamrater vid Resele häradsrätt".
Härvid tolkade gästgifvaren Tenglund nämndens önskan, att han måtte mottaga denna gåfva som ett bevis på deras aktning och erkänsla för det oegennyttiga arbete han utfört under sin 31-åriga nämndemannatid och till ett bevis, att de ansågo som en heder att framgent få samarbeta med honom.
Djupt rörd tackade häradsdomaren för hedersbetygelserna och yttrade bland annat: "Jag har alltid ansett det som en plikt att sträfva för rätt och rättvisa. Anser därför såväl denna gåfva som medaljen jag fick för några år sedan som ett bevis på förståelse i detta. De yngre inom nämnden ha alltid visat mig aktning, hvarför jag tackar dem. Nu är jag gammal, och denna käpp skall bli mig ett stöd i ålderdomen, och jag skall alltid komma ihåg eder, kamrater, när jag bär den".
Som nämnden till stor del består af nykterister, dracks ingen skål, utan utbraktes ett entusiastiskt fyrfaldigt lefve!

Finns denna käpp kvar någonstans och vilken sorts medalj fick Josef Magnus? Någon som kan fylla ut denna historia lite mera?

Tack Göran för artikeln.

1 kommentar:

Anita sa...

Jag trodde vid en första genomläsning att det var Göran Stenmark som skrivit artikeln 1909... ;)

På tal om käpp...

Pelle Molin efterlämnade en käpp, som för en tid sedan skänktes till Pelle Molins stuga. Finns att beses där, för den som är intresserad!