fredag 8 oktober 2010

Järnvägsstationer inom Ådals-Liden

Inom Ådals-Lidens församling har det funnits tre järnvägsstationer. Det är Näsåker, Åkvisslan och Betåsen. Jag har på nätet hittat uppgifter om att järnvägsstationerna i Näsåker och Betåsen invigdes 1923. Någon som vet när Åkvisslan invigdes? Var det 1923 också? Hur länge var dessa järnvägsstationer i bruk? Min farbror har bott i järnvägsstationen i Betåsen så länge jag kan minnas.

Jag åkte förbi i Åkvisslan för någon vecka sedan och tog några kort på järnvägsbron över Fjällsjöälven intill Åkvisslan och vad jag tror är den gamla järnvägsstationen. Stämmer det? Kortet på "järnvägsstationen" blev inget bra eftersom jag stod ute på vägen och tog kortet.




På Karin Wassdahls blogg finns ett äldre vykort från Åkvisslan. Där ser man den vilda forsen innan Fjällsjöälven blev reglerad på på 50-talet. Idag är det väldigt lite vatten som passerar under bron.

http://gammaltochnytt.blogspot.com/2006/09/vykort-kvisslan-fjllsjlven.html

På Murbergets hemsida hittade jag några fotografier från byggandet av järnvägen och bron vid Åkvisslan.

http://www.murberget.se/upptack/fotopost.aspx?foto=Fo-19990562

http://www.murberget.se/upptack/fotopost.aspx?foto=Fo-19990546

I Sollefteå bilddatabas på SVARs hemsida finns också ett antal kort från Åkvisslan, både på byggnader och på forsen. Där finns ett kort från början på 1900-talet, där ovanstående hus finns med.

6 kommentarer:

Jan Engström sa...

Hej, jag skulle gissa att Betåsens stationshus slutade användas runt 70 kanske. När var det din farbror flyttade dit? Jag kommer i vart fall ihåg när jag var liten att stationen var i bruk och det fanns en stins mm. Sen kunde man ju åka tåg och kliva av och på i Betåsen ganska länge till åtminstone fram till runt 1980.

Anonym sa...

Hej
Var Åkvisslan verkligen en järnvägsstation? Talade för några år sedan med Rolf Lundin, Herrjunga. Det var han som ägde stället, men jag tror att det bytt ägare nu. Han berättade att det var en flottarstuga och att den brunnit ned p g a slarv från rallare. Banverket hade då byggt ny stuga och efter ritningar från en stationsbyggnad. Det var hans far som ägde fastiheten när det hände.

Elsie-Mari Svensson sa...

Det blev lite fel förut, det var jag som skrev förra inlägget. Och dessutom heter det Herrljunga och inet annat.

Jan Engström sa...

jo nog finns åkvisslan som hållplats eller station, se http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4rnv%C3%A4gslinjen_Forsmo-Hoting
liksom hos http://www.jarnvag.net/index.php/banguide/banor-norrland/forsmo-hoting

Anonym sa...

Hej
Järnvägsstationen i Näsåker ligger egentligen i byn Forsås och heter Ådalsliden.

Uno Lundin sa...

Trevliga kort du tagit i byn Åkvisslan. "Järnvägsstation" var en anhalt för av och påstigning. Den låg mittemot huset du fotograferat men på andra sidan järnvägen.Anhalten var en plattform med räcke och en liten kur som skydd för väder. en lång stång med en rund semafor som vreds mot spåret för att stoppa tåget. Anhalten togs i bruk när tågen började rulla 1923. Där var även en skylt på två stolpar med texten ÅKVISSLAN Den skylten finns nu uppspikad på husets gavel.Huset byggdes av ÅÄFF, Ångermanälvens Flottningsförening som tjänstebostad. Jag föddes 1926 i det huset. Min pappa var flottningsförman i Fjällsjöälven, flottningsskiftet gick upp till Sörmoflo. I huset har vi åtta syskon bott, mina andra syskon var födda i Ramsele.Pappa gick i pension 1951 och de flyttade då till Ramsele. Huset var sedan obebott, har hört att det hyrdes ut någon vinter till timmerkörare. Vi syskon köpte huset 11967 av ÅÄFF och tillbringade många sommarsemestrar i vårt gamla barndomshem. Anhalten revs 1968 och vi fick då stationsskylten som nu sitter på husgaveln.Vi blev ju alla äldre och sålde huset 1993 till vår brorson Rolf Lundin som i fjol sålde det, enl lagfarten 2010-06-07, till Anna Maria och Sven Jörgen Berglund. Gissar att det är den familjen som står på gården och vinkar när du tog kortet. Fastigheten har beteckningen Moflo 3:4.