söndag 23 augusti 2009

Släktforskardagarna i Falköping

Nu sitter man på X2000 emot Stockholm från Släktforskardagarna i Falköping. Det har varit några hektiska dagar som inleddes med nedresa i fredags med bil. Därefter monterbyggande, även om Mariia Mähler hade fixat det mesta innan vi kom fram.

Lördagen inleddes med visning av SVAR-webben i en föreläsningssal. Mariia stod för snacket och jag skötte datorn. Därefter arbete in montern, innan dagen avslutades med ett möte med FamilySearch. Vi diskuterade både skanning av kyrkoböcker och indexering av dessa. Vi var alla mycket nöjda med dagen eftersom det var en strid ström av besökare i montern.

Idag var det arbete i montern från morgonen. Ibland annat visade vi en ny version av Holger som snart finns till försäljning. Det är version 8 nu. Dagen avslutades med ytterligare en visning av SVAR-webben. Lyckades klämma in en sökning i mantalslängder från Ådals-Liden i visningen och även berätta lite om nödåret 1867 i Ådals-Liden. Kan ju inte släppa Ådals-Liden någon längre stund. Vi hade fått visningar på de två sämsta tiderna under helgen. Den första tiden på morgonen innan alla hunnit komma och den sista när nästan alla gått hem. Det var dock ändå nästan halvfullt båda tillfällena. Kanske inte så konstigt eftersom ArkivDigital var huvudsponsor och säkert haft inflytande på tiderna. Dagen i montern var betydligt lugnare än i går, ungefär hälften besökare.

Jag hann inte gå runt något alls på mässan. Jag skulle ju köpa den nya boken om emigrantforskning, men hann inte ens det. Hade dock tur att en god vän köpte den åt mig. Så nu har jag kvällsläsning på hotellet i Stockholm i kväll.

Trodde jag skulle ha några kort att visa från mässan, men jag hann inte ens ta några bra bilder därifrån. Det kommer säkert bilder ifrån mässan på Sveriges Släktforskarförbund. Deras hemsida har adressen http://www.genealogi.se/

Nu är det en timmes resa kvar till Stockholm. Ska vara där på möte i dagarna två på Riksarkivet och Kungliga biblioteket. Sedan hemresa med flyg på tisdag kväll till Kramfors. Missar tyvärr Daniellas sista fotbollsmatcher för säsongen som är på tisdag kväll. Heja Glasgow!!!!

1 kommentar:

Anita sa...

Ta´t lugnt Magnus! Fast det vet jag att du kan. ;)

Allt gott! Anita