torsdag 6 augusti 2009

Hantverkshuset i Ramsele

Hantverkshuset som finns i Ramsele bredvid hembygdsgården och SVAR-huset har ursprungligen stått i Forsnäs. Jag vet inte exakt när huset flyttade till Ramsele, men det bör ha varit på 1990-talet. Jag var in i huset strax innan det revs i Forsnäs och det jag mindes speciellt var att det fanns kakelugnar i de flesta rummen.

Den förste ägaren hette Erik Olof Nylén och han var född i byn Nyland i Ramsele år 1836 och inflyttade till Forsnäs 1880. Fritz Eriksson som bodde hela sitt liv i Sundmo berättade för mig lite om Erik Olof. När han skulle bygga upp huset så begav han sig till någon bonde i trakten och frågade om han fick köpa timmer till en stuga. Han berättade då inte hur stor "stugan" skulle blir. Efter lite diskussioner så godtog bonden att sälja timmer till stugan för 20 kronor. När han senare fick se hur stort huset blev så ångrade han sig att han sålde timret för bara 20 kronor. Huset ska ha byggts bl a av Hakvin Persson som bodde i Forsnäs.


Erik Olof Eriksson Nylén (1836-1905)

Jag vet inte exakt när Erik Olof sålde huset vidare, men det var i varje fall hans systerdotter och hennes familj som bodde i huset senare. Mågen hette Anders Erik Persson (1861-1942) och systerdottern Kristina Margareta Persdotter (1871-1952) och de inflyttade 1897 till Forsnäs. De hade senare gästgiveri i huset också. Erik Olof var även bror till min mormors mormor.

Av Anna-Greta Andersson ifrån Oxelösund har jag fått låna ett gammal fotografi som visar detta hus. Kortet är taget någon gång under tiden som Anders Erik med familj bodde i huset. Vilket märke är det på bilen som finns med på kortet?


Senare blev det kafé i detta huset. Kaféet drevs av Gerda Elisabet Johansson, född Gradin. Hon var gift med Karl Emanuel Johansson (1904-1968) som hade taxiverksamhet i Forsnäs. Kalle var född i Forsås. De hyrde bara huset av släkten Persson. Efter att Kalle dog så bodde ingen därefter i huset. Jag bodde några år när jag var mycket liten alldeles bredvid detta hus och vi kallade alltid huset för "Kalle Jos".

I onsdags var jag förbi och tog ett nytt fotografi på huset, eller Hantverkshuset som det kallas nu. Huset ser ganska lika ut fortfarande förutom att man tagit bort några fönster här och där på huset.



2 kommentarer:

Jörgen Sjölén sa...

Hejsan
Har du sett Nummer: ie-5229/04 på svars bilddatabas?

Vy över imforsmo med bland annat hantverkshuset

Magnus Johansson sa...

Hej Jörgen,

Jag har sett det tidigare, men glömt bort att det fanns i bilddatabasen. Tack för påminnelsen. Det är intressant vykort. Man ser även gamla affären som brann ner i slutet på 60-talet, eller början 70-talet. Flera andra hus som är borta därifrån idag också. Det vita huset längst till vänster på kortet bodde jag i under 4-5 år när jag var liten.

Hälsningar
Magnus