lördag 8 augusti 2009

Skolfoto från Norrmoflo skola

Jag har fått låna detta fotografi ifrån Anna Greta Andersson i Oxelösund. Kortet är skickat till fröken Vega Nilsson i Forsnäs, Imforsmo. Ingen datering finns på kortet, men Vega inflyttade 1934 till Forsnäs ifrån Ramsele och blev piga hos Sandlunds. Tre år senare gifte hon sig med Nils Halvar Andersson i Forsnäs. Kortet bör alltså varit skickat mellan 1934 och 1937. Vega och Nils var föräldrar till Anna Greta.

Det ser ut som ett skolfoto i varje fall, men vi vet inte var det är taget. Är det någon som känner igen skolan/huset i bakgrund? Eller någon som känner igen något av barnen på bilden? En intressant detalj i fotografiet är fotbollen som ligger uppe på stenen framför barnen. Jag uppmärksammade inte den förrän jag hade skannat in bilden och förstorade bilden.

Uppdatering 2009-08-11: Med hjälp av Britt-Ingers kommentar till denna bild så fick vi veta att det är Norrmoflo skola. Jag hittade senare ett annat skolfoto via Sollefteå bilddatabas som finns på SVAR's hemsida och där ser man att det är samma hus i bakgrunden. Id-numret på bilden är kh-4616/06.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Magnus!

Jag kan inte säga vilka som är på fotot, men jag är ganska säker på att det är skolan i Norrmoflo. var det ingen avsändare till kortet?

Hälsn. Britt-Inger

Magnus Johansson sa...

Hej Britt-Inger,

Tack för kommentaren. Intressant att få veta att det är Norrmoflo skola. Jag har inte sett något foto på den tidigare. Det finns ingen avsändare på kortet utan bara mottagare tyvärr.

Vet du vilka byar som hörde under Norrmoflo skola?

Hälsningar
Magnus

Designe sa...

Jag är också säker på att det är Norrmoflo! Se nyare bilder här: http://de-signe.blogspot.com/2011/09/min-mormors-skola.html