fredag 12 februari 2010

Mjölkbilen i Moflo

Jag trodde först detta var postbussen som åkte genom Moflo by, men min mamma berättade att det verkligen var mjölkbilen. Det fanns flak bak på bussen, där man ställde mjölkkrukorna. Mjölkbilen tog också upp passagerare eftersom man hade några rader med säten längst fram. Bussen gick mellan Näsåker och Backe. Mejeriet fanns då i Backe. Bussen kördes bl.a. av Edvin Karlsson. Det följde även med lastare på mjölkbilen. Min mamma minns bl.a. att Åke Mähler, Edvard och Bertil Sellgren åkte med och lastade krukorna på transporten.
Man lastade även på brödlådor som skulle tillbaka till bagerien. Man kan på brödlådorna läsa Markussons Bröd och H. Karlssons Eftr. Bageri, båda i Näsåker. Dessa brödlådor hade tidigare levererats till Kallins affär i Moflo.



Jag tycker verkligen om detta kort. Det var en härlig tid när det var möjligt att åka runt och hämta mjölkkrukor på olika ställen. Tack Britt-Inger för att jag fick lägga ut kortet.

8 kommentarer:

Anita sa...

Åh, visst kommer jag också ihåg mjölkbilen! Eftersom mina föräldrar hade ett litet jordbruk så transporerades mjölken ofta till mejeriet med mjölkbilen. Mjölkkrukorna ställdes på en s.k. mjölkpall invid vägen.

Under ett par års tid åkte jag mjölkbilen varje morgon från Näsåker till Junsele, när jag gick i skola i Junsele.

Fin bild!

Anonym sa...

Vädigt trevlig bild vet du när den är tagen ? / Donald

Anonym sa...

Väldigt trevlig bild vet du när den är tagen ?? / Donald

Anonym sa...

Bilden är troligen tagen på 60-talet, vet inte årtalet. Fotografen är Linda Svedin, el. Kallin som hon heter som ogift. Hon är dotter till Ester Kallin som hade handelsbod i Moflo. Fotot är taget utanför hennes affär.

Hälsningar Britt-Inger

Anonym sa...

Hej! Jag heter yvonne Lind och jag tyckte det var jättekul att läsa detta det var min pappa bertil och min farbror edvard och deras kompis som jobbade på mjölkbilen.Vill också säja att det var en mysig bild

Designe sa...

Kul att se! Tog en runda i byn i sommar eftersom min mormor och morfar bott där, Magnhild och Halvard Lidström! Deras hus är precis till höger om Borins och syns inte på bilden. Såg då att någon var i Esters hus, troligen Linda som är Esters dotter! Kul!

Magnus Johansson sa...

Hej Designe,
Då är vi släkt. Din mamma och min mamma är fyrmänningar, faktiskt även min pappa. Om jag inte är helt ute och cyklar så hette din mormors mormor Anna Karolina Zakrisdotter (1841-1909) och hon var syster med Hans Zakrisson Nordin (1849-1924) som var min mormors farfar. Hon var även syster med Erik Peter Zakrisson Sundqvist (1834-1886) som var min farmors farfar. Anna Karolina var född i Sundmo, men blev gift till Moflo med Henrik Jakob Frisendahl.

Min pappa arbetade åt Norrskog och arbetade då tillsammans med både Olle och Alvar Näsström. Alvar träffade jag också några gånger när jag satte plant på sommaren för många år sedan.

Hälsningar
Magnus

Designe sa...

Men va roligt! Missade ditt svar! Ser det nu 10 år senare när jag googlade på mormors namn! 😄