fredag 30 november 2012

Två "tokar" från Forsnäs

Jag har samlat på dödsannonser med anknytning till Ådals-Lidens församling sedan ungefär 20 år tillbaka. Samlingen är inte komplett på något vis utan det finns säkert många dödsannonser som slunkit förbi min sax. När vi pratar om detta på mitt arbete i Ramsele så kommer det alltid fram ett skratt och namnet Tok-Nicke. Jag undrar då varför? De tycker jag påminner om Tok-Nicke som också samlade på dödsannonser och han hade stenkoll på dessa trots att han inte var läskunnig. Jag brukar då bara säga att det är väl inte så konstigt eftersom jag är släkt med Tok-Nicke.

Vem var Tok-Nicke då? Han hette egentligen Nils Johan Jonsson och han var född 1867 i Forsnäs som son till bonden Jonas Persson och hans hustru Anna Sofia Jönsdotter. Nils Johan var kusin med min farfars farmor som hette Vendela Kristina Jönsdotter och hon var född på andra sidan älven uppe i Imnäs. Fadern Jonas hade inflyttat med sin familj några år tidigare till Forsnäs där de köpt ett hemman om 2 seland för 2500 riksdaler av Anders Andersson Forsberg. Familjen kom närmast från Siksele i Fjällsjö församling. Familjen sålde ganska omgående 1 seland till Olof Rundqvist. Nils Johan antecknades som "idiot" i husförhörslängden av prästen. Det är sorgligt att prästerna fick göra sådana anteckningar i kyrkoböckerna. Senare skrevs han även som fattighjon. År 1909 efter att fadern Jonas dött flyttade eller flyttades Nils Johan och brodern Jonas Erik till ålderdomshemmet (fattighuset) i Rå. Nils Johan dog 1926 då han tog självmord genom hängning. Det sades att han låsts in på ålderdomshemmet en dag några månader tidigare när dåvarande kungen skulle komma på besök och inviga Forsmo-Hotingbanan. Han ville så gärna se invigningen och det kungliga besöket. Detta gjorde honom väldigt nedstämd. Det var ingen som låste in mig för några år sedan när nuvarande kungen var på besök här i Kramfors och invigde Ådalsbanan. Det var ju tur för mig.

Familjen bodde på samma hemman i Forsnäs som jag är uppväxt på. På en vägg i en loge på gården finns inristat J. P. Forssberg 1875. Jöns Peter var bror till Tok-Nicke och han emigrerade till Amerika på 1890-talet. Han blev nybyggare och bonde i Aitkin, Minnesota. Han lär ha varit väldigt driftigt och odlat upp flera lotter där borta. En dotter till honom blev kvar i Sverige och dog 1969 i byn Åsen inom Hammerdals församling. Den hemmansdel som Jonas Persson sålde till Olof Rundqvist köptes senare upp av min mormors farfar, Hans Zakrisson Nordin. Den del som Jonas hade kvar sålde han 1892 strax innan Jöns Peter åkte till Amerika. Hemmanet övertogs senare av Lugnviks nya ångsågsaktiebolag. Min mormors far ska sedan i början på 1900-talet köpa delar av detta hemman.

Jöns Peter Jonsson Forsberg (1857-1936)
 

4 kommentarer:

Anita sa...

Så roligt att du berättar om "Tol-Nicke"! Jag visste inte så mycket om honom tidigare. Jag nämnde Tok-Nicke i ett blogginlägg häromsistens; just den tragiska historien när han inte fick träffa kungen..

http://smulansblog.blogspot.se/2012/10/invigningen-av-forsmo-hotingbanan-1925.html

Anonym sa...

Kom att tänka Jonke, broder till Tok-Nicke, även han en säregen person som det berättats om. Likt bordern var han inte läskunnig och de sägs ha varit lika till det inre. Däremot var Jonke i motsats till Nicke lång och som Paul Lundin skriver "en dåtida Gunder Hägg" som ställde upp i kapplöpningar mot både hästar och bilar, segrande

Göran S

Anonym sa...

Fick idag se ett kort av Tok-Nicke. Han står vid en stuga med gris i bakgrunden. Fickorna syns fulla av annonser. Om du inte har bilden kan jag skicka
Harriet B

Magnus Johansson sa...

Hej Harriet,
Såg inte din kommentar förrän idag. Antar att det är samma kort som Anita lagt ut på sin blogg. Du får gärna skicka kortet till mig också. Kul att se kort på släkten.
Hälsningar
Magnus