torsdag 10 maj 2012

Gammal fin romantik

Idag fick jag ett fint tidningsurklipp från Britt-Inger Lidström. Tack så mycket. Det är Britt-Ingers farmor som klippt ut detta. Hennes farmor och min farmor var kusiner. Jag har inte sett detta urklipp tidigare, men min mamma säger att hon sett det. Urklippet kommer, enligt mamma, från Nya Norrland. Hon känner igen fotografens namn.

Artikeln handlade om en sjal som min farmors farmor fått i fästmögåva på 1850-talet. Hon hette Sara Greta Henriksdotter och var från Imnäs. Hon gifte sig 1856 med Erik Peter Zakrisson Sundqvist från Sundmo. Erik Peter och Sara Greta övertog Erik Peters fars hemman i Sundmo. Sara Greta dog 1927 i en ålder av 93 år. Sjalen gick sedan vidare i släkten till Ingrid Sundqvist, barnbarn till Sara Greta. Ingrid är min farmor.

Jag återkommer med ett kort på Sara Greta Henriksdotter som jag också fått från Britt-Inger.

Inga kommentarer: