måndag 18 juli 2011

Sion's i Forsnäs

Nedanstående bild har jag fått från Jan Engström. På fotografiet ser man numera rivna Sion's i Forsnäs. Jag minns inte detta hus så förmodligen revs det i slutet på 60-talet eller början av 70-talet. Någon som vet mera exakt?

Kortet är taget vid någon sammankomst hos Sion's, förmodligen omkring 1950. Det är omkring 75 personer som syns på kortet. Det är även några personer som tittar ut genom ett av fönstren. Ungefär en tredje-del av personer har Majlis Engström identifierat, Jans mamma. Majlis finns med själv på bilden. Hon står som nummer 3 från vänster i den mellersta raden, precis i kanten på det vänstra fönstret.

Mannen med hatt och glasögon i mitten av bilden är handlaren Karl Lundgren. Han var handlare i Forsnäs innan Torsten Tarberg tog över. Mannen till höger i den vita hatten (basker) är Ulrik Åström.

Även min mamma finns med på kortet. Hon finns snett till vänster framför damen i vit hatt.

Jag skriver inga flera namn just nu, utan jag tar tacksamt emot namnförslag på övriga personer, så återkommer jag längre fram med en lista på de identifierade personerna.

Tack också till Jan som skickade kortet till mig.





6 kommentarer:

Anita sa...

Var Sion´s en baptistförsamling i Forsnäs?

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,
Nu har jag frågat mamma och det var Pingst-vänner, inte baptister.
Hälsningar
Magnus

Anita sa...

Tack Magnus! Jag kände inte till att det funnits en pingstförsamling i Forsnäs. Moderförsamlingen bör då ha varit Junsele (Filadelfia). Baptisterna hade/har sin moderförsamling i Ramsele (Elim)

Jag minns en lokal/bystuga (i Forsnäs?) som jag besökte nån gång i min barndom när jag gick i Söndagsskolan i Rå. Jag gissar att det var baptisternas lokal på den tiden. Jag har sett att byggnaden står kvar fortfarande.

Jan sa...

Lustigt nog har jag nog inte hört ngt annat namn på lokalen än just "lokalen". Kan inte komma ihåg att den var speciellt tillhörig ngn speciell organisation men det är ju möjligt i alla fall. Vi brukade ha en del byträffar som majbrasa och annat där ibland.

Anonym sa...

På den tiden fanns det både pingstvänner och baptister i Ramsele. Moderföreningen var Ramsele pingstvänsförsamling.

Anonym sa...

Sion i Forsnäs gick jag i söndagskola och jag är född 1961. Det tillhörde Sion i Ramsele som låg bortanför Lundgrens butik och Shell var före på samma gata/väg
Lena född Lidén