söndag 2 januari 2011

Flygfoto av Ådalslidens kyrka

Nedanstående vykort är också taget omkring 1947/48 och den visar Ådals-Lidens kyrka från ovan. De flesta gravarna verkar vara grusbelagda vid denna tidpunkt. Idag är de flesta igenomsådda förutom de äldsta gravarna som ligger på högra sidan om kyrkan närmast Näsåker. Gravkapellet finns inte byggt heller 1947/48. Jag kan till och med se min morfars grav som ligger i mitten av de tre gravar som ligger på gräsplätten framför nuvarande gravkapell.


Ovanför kyrkan och landsvägen ser man huset där Mählers smide höll till. Detta hus används nu av kyrkan som vaktmästeri. I överkant till höger ser man "Gamm-Jackes hus" som Anita har skrivit om på sin blogg. Lite till vänster ligger Biografen. Hur länge har det funnits biograf där?

I vägkorsningen på landsvägen utanför kyrkan ser det ut att stå ett träd mitt i vägen. Körde man runt detta träd som en rondell, eller körde man alltid på den högra sidan (sett ur vykortets riktning)? Jag minns inte detta träd.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Magnus!
Jag kan inte tro detta foto är taget 1954.
Jag började skolan 1948, slutade 1955. Vi gick de tre första åren till matbespisningen,innan nya skolan var färdig, som låg i sockenstugan nuvarande pastors exp. Jag vill tro att kyrktornet fick sitt ur tidigt -50 tal. Saknar det på bilden.
Sven Olof Selinder

Magnus Johansson sa...

Hej Sven-Olof,

Du har helt rätt. Det är jag som tolkat kodningen på kortet felaktigt. Det stod K 2068, vilket ska motsvara 1947 eller 1948. Av någon anledning hade jag läst P 2068, vilket motsvarar 1954. Låter dessa årtal rimligare? Jag ändrar i texten.

Hälsningar
Magnus

Anonym sa...

Nu är jag med!
Sven Olof

Anita sa...

Biografen tillkom under kraftverksepoken (dvs från 1944 och några år framåt).

Gravkapellet invigdes 1951. (Ådals-Lidens hembygdsbok)

Anonym sa...

Hej Magnus.
Ursäkta om jag tar kontakt med dig via din blogg. Jag har en fråga om en Anna-Maria Nordin, som du nämnt i din släktforskning. Det går inte att maila till dig, du uppger endast länkar till hotmail tex, där jag inte har något konto.
Maila mig gärna så berättar jag mer
Mvh
Annika Fagerquist
annika.fagerquist@gmail.com