fredag 1 januari 2010

En spännande upptäckt, del 2

Jag berättade förra månaden om en upptäckt i delstaten Washington i USA. Mårten Viktor Johansson från Moflo hade åkte till Amerika 1911, och blev senare dödförklarad i Sverige. Med hjälp av olika register i USA hittade jag en Martin Johnson som avled 1934, som troligtvis är samma person. Jag skickade i samma veva en fråga till Washington State Library om de kunde hitta information i någon lokal tidning när denne Martin Johnson dog. I dag fick jag svar ifrån dem. Följande hade de hittat.

Johnson, Martin - Age 61 years. Passed away Sept. 10 at a local hospital. His home was at W1811 Main ave. Survived by 1 daughter. Virginia of Alberta, Canada. 1 daughter and 3 sons in Sweden. Funeral arrangements are beging cared for by the COX'S MISSION FUNERAL HOME, N1322 Monre st.

Dödsruna är hämtad ifrån tidningen Spokesman Review av den 11 september 1934.

Mårten Viktor hade sju barn hemma i Sverige, varav ett barn dog strax innan tre års ålder. Övriga barn levde till vuxen ålder. Av dessa barn var det tre döttrar och tre söner. Jag har inte hittat ännu att något av barnen emigrerade till Kanada. Alla dessa sex barnen har jag dock hittat avlidna i Sverige mellan 1965 och 1990.

Inga kommentarer: