tisdag 22 september 2009

Gustaf Åsander

Jag hittade för några dagar sedan några läskedrycksetiketter på Tradera som var till försäljning. På etiketterna stod smakerna Bär-Guldus, Orancia och Engelskt Sodavatten. Tillverkare av läsken var Gustaf Åsander i Näsåker, telefon 28.

Jag hade ingen aning om att det fanns en läskedrycksfabrik i Näsåker. Jag visste att det funnits två olika i Ramsele, men inte i Näsåker. Kan någon berätta mera om Gustaf Åsander och hans fabrik?

Nedan följer länk till auktionerna på Tradera (fungerar bara cirka 1 månad):

11 kommentarer:

Karin sa...

Hej Magnus,
Det bryggeriet borde jag ha hört talas om. Men icke sa Nicke. Bryggeribilen som levererade pilsner och läskedrycker till oss hem på gården kom från Sollefteå Bryggeri. Något Näsåkersbryggeri finns inte heller omnämnt i sammanställningen över gamla bryggerier i Sverige.

Gustaf Åsander, fabrikör, Näsåker, finns i alla fall med bland de 8632medlemmarna i Svensk Opposition, (Källa: Fil lic Per Engdahls arkiv, volym 48-50, Riksarkivet). Där finns fler Näsåkersbor namngivna.

Svensk Opposition var en organisation som bildades 1941 av Per Engdahl. Rörelsens politik var inspirerad av nazismen.

Anita sa...

Hej Magnus!
Samma etiketter fanns i min e-post när jag kom hem från en resa igår! ; Skickat av en god vän. Jag kommer också att lägga ut etiketterna på min blogg. Lite kuriosa!

Gustaf Åsander bodde i Näsåker fram till 1950-talet någon gång - jag tror att han dog under det årtiondet. Han hade ett bryggeri på Hamptjärnsvägen i ett hus som fortfarande står kvar. Idag omgjort till lägenheter. (K. och jag har till och med bott en tid i det huset...)

Gustaf Åsander köpte vid mitten av 1940-talet ett sommarställe i Fängsjö (ett av husen var f.d. skolan i Fängsjö). Husen ägs och bebos sommartid fortfarande av hans ättlingar.

Jag har tyvärr inga tillgängliga data på Gustaf Å. just nu, men han hade tre barn (flickor)som alla lever.

Anita sa...

Magnus!
Jag har följande på Anders Gustaf Sigfrid Åsander: Född 1889-02-15 Myckling, Själevad fs (Y). Död 1972-03-18 Näsåker, Ådals-Lidens fs. Föräldrarna var Bokhållaren Olof Edvard Åsander f 1859 i Arnäs och Anna Fredrika Strandgren f 1865 i Umeå.

Gustaf Åsanders mor Anna Fredrika Strandgren lämnar 1885 hemgården i Ängersjö då hon flyttar till Själevads fs. Där blir hon piga i Myckling hos bryggeriägaren Christian Friedrich Madlung (f. 1845) från Reichenback i Tyskland.( Här finns en koppling till bryggeribranchen) Året därpå gifter hon sig med bokhållaren Olof Edvard Åsander på samma ort. Familjen flyttar år 1901 till Ramsele.

Gustaf Åsanders köpehandlingar på Fängsjö är från 1943.

Hälsningar Anita

Anita sa...

Hej igen! Talade med K. om Gustaf Åsander. Han tror att Åsanders verksamhet till mångt och mycket handlade om tappning av bryggerivarorna till flaskor, och att dryckerna mestadels tllverkades i Sollefteå och sedan kördes till Näsåker. Huset för Åsanders verksamhet kallades allmänt för "Tappen".

Anita sa...

Karin! Dina uppgifter om Åsander var nya för mig. Jag hittade en länk från din blogg om vilka som var medlemmar i "Svensk opposition". Där fanns "bara" drygt 5000 medlemmar med (inte Åsander). Inte de dryga 8600 du nämner.

Är källan Per Engdahls uppgifter möjliga att låna från Riksarkivet?

Hälsningar Anita

Magnus Johansson sa...

Tack till Karin och Anita så informationen om Gustaf Åsander. Det var intressant att veta mera omkring bryggeriet och Gustaf.

Jag ska söka lite i handelsregistret för Västernorrlands län som finns skannat på SVAR's hemsida för att se om jag hittar Gustaf Åsander där.

Hälsningar
Magnus

Karin W. sa...

@Smulan: Det är mycket enkelt: tobiashubinette.se/so.pdf

Anita sa...

Tack Karin! Det var en mycket intressant information. Fördelningen av medlemmar i "Svensk opposition" är följande (med ev. fel): 20 (!) personer i Näsåker med omnejd, 2 pers. i Junsele, 2-3 pers. i Forsmo plus i princip hela gardet av kaptener och underlydande på I21 och T3 i Sollefteå.

En talande information, tycker jag...

Hälsningar Anita

Anonym sa...

Hej Magnus
Gustaf var min morfar. Vad vill du veta om honom? Hör av dig!

Anonym sa...

glömde e-postadressen: anlr@nacka.se

Anonym sa...

Gustaf Åsanders Vattenfabrik, Näsåker, finns omnämnd i en förteckning över medlemmar i Västernorrlands Läns lokalförening av "Sveriges Vattenfabrikanters Riksförbund" 1942. Intresserade kan hitta Sveriges Vattenfabrikanters Riksförbunds arkiv 1939-1953 hos Näringslivsarkiv i Norrland i Härnösand!