måndag 21 juni 2010

Vykort från Nämforsen

Det finns nu ett vykort till försäljning på Tradera från Nämforsen. Jag blev nyfiken på de hus som syns ovanför forsen nästan uppe till vänster. Någon som vet vilka hus det är?


Uppdaterad 2010-06-30: Tack för informationen som jag fått från Hans Björklund och Anita Berglund via kommentarfunktionen. Huset på bilden är Teodor Bloms kafé som i folkmun kallades för "Blodiga yxan", men det rätta namnet var "Kafé Nämfors". Kaféet fanns kvar åtminstone på 40-talet. Läs mera under kommentarerna till detta inlägg.

6 kommentarer:

Anita sa...

Hej Magnus! Läset på Tradera att kortet är från 1938. Det har funnits ett café som kallades "Blodiga yxan" (!) (ägare Teodor Blom) nere vid den gamla nämforsbron, men K. är osäker på var exakt den låg.

Vi har lite svårt att känna igen nipan också. Bron bör ligga ovanför och utanför bilden (?)

Hälsningar Anita

Magnus Johansson sa...

Hej Anita,

Jag förstår inte heller riktigt hur kortet är taget. Jag tycker inte nipan känns igen riktigt.

Hälsningar
Magnus

hans.g sa...

Magnus
Teodor Bloms cafe låg på den plats som kortet visar.
En enkel byggnad vars enda modernitet var en diskbänk!!!. Detta berättat för mig igår av Stina Vikner (Ritzén f 1917).Invid detta hus fanns grindar som var stängda för att inte obehöriga skulle kunna komma ner till laxfisket. Cafét var en populär samlingspunkt vid denna tid, vilket man kan förstå när man ser läget.Det fanns vid samma tid ett annat kafé i Forsås som ägdes av Beda Gisslén.
I hennes kafé steg vattnet under vårfloden in på golvet. / Hans.g

Anita sa...

Hans Göran!
Vet du om "Kafé Nämfors" (som cafeét egentligen hette enl. Paul Lundin) låg ungefär vid vägen där man numera går ner till hällristningarna?

Hälsningar Anita

Unknown sa...

Hej Anita
Jag har ikväll "on site" kollat caféts troliga läge.
Jag fann ett antal väl synliga
grundstenar utplacerade i en rektangel ca 3x6 m.
Platsen var längst ut på en liten udde strax intill vägen ner till hällristningarna. (bakom anslagstavlan)alltså på södra sidan om landsvägen.
Hälsn
Hans Göran

Anita sa...

Ett stort tack Hans Göran! Kenneths pappa Tage minns cafeét i början av 40-talet, så jag förmodar att det revs nån gång efter det?

Trevlig sommar!
Anita