söndag 18 april 2010

Åkerlundska hemmanet i Sörmoflo

Av Mariann Holmberg i Katrineholm har jag fått ett fint kort föreställande Åkerlundska hemmanet i Sörmoflo. Efter det att jag fått detta kort var jag tvungen att åka ned till Sörmoflo för att se vilka hus som fanns kvar. Det fanns tre hus kvar, eller åtminstone tre hus som stod kvar på sin ursprungliga plats. Det fanns ytterligare hus nu på gården. Alla låg på vänstra sidan om bostadshuset. Husen till höger om bostadshuset fanns inte kvar, men de kan ju vara flyttade. Jag tittade bara på husen från landsvägen.
Den förste Åkerlund hette Hans Olof Hansson Åkerlund (1841-1897. Han var gift två gånger, först med Sara Karolina Persdotter (1847-1881), sedan med Märta Helena Zakrisdotter (1852-1922). Första hustrun dog i barnsäng. Märta Helena var syster till min mormors farfar och min farmors farfar.
Jag har inte ännu forskat på vem som ägde hemmanet efter Hans Olof, men jag vet att bl.a. Erik Georg Norlén (1884-1972) har ägt detta hemman. Han var gift med ett barnbarn till Hans Olof Åkerlund.
Jag tycker det är så trevligt att se kort där hässjorna står kvar på åkern. Det var tider det.

Tack, Mariann, för att du skickade detta fina kort till mig.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Vad roligt att se ett gammalt kort från hemmanet.
2004 tog jag med mig Petronella Walker från St Paul till stället och visade henne var hennes mormor Maria Petronella Åkerlund har bott.
Roligt att en del av husen står kvar!
Intressant hemsida!
Hälsn. från Marlene Åkerlund

Magnus Johansson sa...

Hej Marlene,
Jag har kontakt med ett barnbarns barn (tror jag om jag minns rätt nu) till Maria Petronella Åkerlund. Hon bor i Minneapolis. Hon heter Hite i efternamn.

Jag är på jakt efter kort på personer i Åkerlunds-familjen. Känner du till några kort?

Hur härstammar du ifrån Åkerlund?

Hälsningar
Magnus

Anonym sa...

Hej!
Anders Peter Åkerlund; son till Hans Olof var min farfars(Fredrik Åkerlund) far.
I början av 80-talet besökte Elsie E Andersson (dotter till Maria Petronella) Sollefteå och sökte efter släktingar. Jag blev kontaktad men Elsie hade hunnit åka hem så vi började att brevväxla under många år. Jag brevväxlade samtidigt med en systerdotter till henne; Amy Hite, men vi tappade kontakten efter några år. Elsie hade jag kontakt med tills hon dog och då började hennes dotter Sue Ellen att skriva till mig i stället. Tyvärr dog hon för några år sedan men när Petronella (kusin till Sue Ellen) besökte Sollefteå träffade jag henne och vi har fortfarande kontakt.
Tyvärr tror jag inte att det finns så många kort bevarade; möjligtvis några på Anders Peter.
Hälsningar från Marlene

Anita sa...

En moster till mig var under några år gift med en son till Erik August Åkerlund f 1879; yngste sonen till Hans Olof Åkerlund i hans äktenskap med Sara Carolina Persdotter.

Min mans farfarsmor var syster till Hans Olof Åkerlunds andra hustru Märta Helena.

Hälsn. Anita

Mattias Sundin sa...

Mark har styckats av och det enda som nu finns kvar är huset som sådant och gräsplätten runtom. Vi ser huset från vårt torp i Norrmoflo. Erik Georg Norlén var min nu avlidne pappas morfar.

Fluttrbye sa...

For reference, Hans Olof Hansson Åkerlund is/was my 2nd Great Grandfather.
his daughter: Maria Petronella (Åkerlund) is/was my Great Grandmother.
Maria married John Leonard Irén, my Great Grandfather.
Maria and John's son: Albert Julius Irene is/was my Grandfather.
Albert's daughter: Bernadette Bernice (Irene) is my mother.

If anyone who is researching the Hans Olof Hansson Åkerlund family history, I would love to hear from you.
Please let me know you are replying from this website.

Rebecca Strine
Email: Fluttrbye@juno.com