söndag 28 mars 2010

Är det Henrik Jakob Frisendahl på kortet?

Jag fick för några dagar sedan ett gammalt kort ifrån Anita Berglund. Hon hade hämtat kortet ur ett album som hennes svärföräldrar hade. Eftersom hennes svärfar och min mormor var tremänningar så började vi fundera om det fanns några kopplingar till min släktgren. Hon hade ett annat oidentifierat kort i samma album som visade sig vara min mormors farmor och farfar.



Jag kände inte igen detta kortet först, men sedan började jag söka lite i Sollefteå bilddatabas. Jag sökte då efter Frisendahl, eftersom jag visste att en av systrarna ifrån Sundmo blev gift med prästsonen Henrik Jakob Frisendahl. Hittade en bild där med idnummer ie-5492/04. Personen som är stående längst till vänster på kortet ska vara Henrik Jakob Frisendahl.



Jag tycker att mannen på det gamla kortet liknar Henrik Jakob väldigt mycket. Både Anita och Kenneth tycker detsamma. Vad tycker ni? Det är kanske Henrik Jakob och hans hustru Anna Karolina Zakrisdotter som är på det gamla oidentifierade kortet?

Även i Murbergets databas finns en bild på Henrik Jakob Frisendahl.

http://www.murberget.se/upptack/fotopost.aspx?foto=Fo-19991104&nr=8

För den som vill veta lite mera om Henrik Jakob och hans familj kan läsa om det på min hemsida.

Anita har tidigare lagt ut denna bild på sin blogg också. Man kan läsa mera om kortet där:

http://smulansblog.blogspot.com/2008/11/ett-gammalt-foto.html

Henrik Jakob var innan giftermålet med Anna Karolina anklagad för delaktighet i sjömannen Johan Lidströms död vid en marknad i Sollefteå år 1869, men ingen fälldes för hans död. Detta får bli en annan berättelse någon gång.

1 kommentar:

Anita sa...

Jag tycker, att även H.J. Frisendahls hustru har vissa likheter med sin yngre syster Inga Dorotea (ögonen bla) Kortet i Murbegets bilddatabas av H.J. Frisendahl förstärker intrycket av att personen är densamme som på det gamla fotot.

Att Henrik Jakob var anklagad för inblandning i ett mord var en nyhet! Ser fram emot den historien!