måndag 9 november 2009

En uppfinnare ifrån Ådals-Liden

I tidningen Svensk-Amerikanska Western den 22 februari 1906 berättas om en uppfinnare från Ådals-Liden. Följande stod i artikeln:

En blind uppfinnare. En själfstängande kran har uppfunnits af hr N. Lidholm i Ådalsliden, Ångermanland, och ett profparti kranar har i dagarne tillverkats å Linderbergs verkstäder i Sundsvall. Kranen är konstruerad så, att den genom en ställbar inrättning stänger sig själf vid den vattenhöjd man önskar i kärlet och omöjliggör därigenom allt öfverrinnande på golfvet. Den torde på grund däraf bli särdeles lämplig för bryggerier, tvättinrättningar, ladugårdar och så vidare. Det märkligaste är dock att uppfinnaren är fullständigt blind.
Hr L., för öfrigt kusin till den aflidne Norrlandsförfattaren Pelle Molin, har förut uttagit patent å ett ljudlöst väckande väckareverk att anbringa i vanliga fickur, men i saknas af nödigt förlagskapital har han ej lyckats föra denna uppfinning i marknaden, skrifver en meddelare till Sundsvallsposten.

Förmodligen står det fel efternamn i artikeln. Jag tror att han hette Lidblom istället. Det finns nämligen en kusin till Pelle Molin som hette Nils Andreas Lidblom. Han var född 1870 i Lidgatu och dog 1910 i samma by. Jag har skrivit honom som handlare i min anteckningar och även att han var blind. Han dog ogift.

Tack Claes-Göran som skickade denna artikel till mig.

Uppdatering 2009-11-09: Claes-Göran skickade mig precis en ny artikel som är hämtad ur Tidningen Kalmar den 7 april 1902. Där beskriven den första uppfinningen som Nils Andreas skapat.

En klocka som luggas: Patent har uttagits af hr N. A. Lidblom å ett ljudlöst väckarur. Detsamma består af ett vanligt fickur, som fästes om halsen. Ett i uret anbragt kugghjul, påverkat af en fjäder, rycker vid den tidpunkt man önskar bli väckt en snodd in i uret. Snoddens andra ända har man fäst i håret eller skägget, och blir sålunda väckt genom en skarpare eller lindrigare luggning, allteftersom man vill ha det. Uret kan äfven kombineras med en liten allarmklocka och kan, då man ej önskar använda det i egenskap af väckarur, användas såsom vanligt fickur.
Den lilla inventiösa apparaten betingar ett pris af 15 à 40 kr., och allarmklockan 2 kr. Den bör komma väl till pass för dem, som lida af döfhet eller som önska bli väckta, utan att på samma gång störa andra personer.

Skojigt att det finns en uppfinnare ifrån Ådals-Liden som har blivit uppmärksammad i olika tidningar både i Sverige och i Amerika. Jag har nu beställt bouppteckning efter Nils Andreas för att se om det finns några spännande saker i den också.

2 kommentarer:

Anita sa...

Fantastiskt att han kunde uppfinna något så pillrigt som finns i urverk, när han var blind! Han dog som 40-årig - Undrar om han var född blind eller blev det tidigt?

Magnus Johansson sa...

Jag har försökt få kopia på patentet, men inte lyckats ännu. Jag skickade min fråga till Patent- och Registreringsverket som skickade mig vidare till Riksarkivet. Riksarkivet hänvisade mig till Landsarkivet i Härnösand. Landsarkivet i Härnösand svarade att de hade Bolagsverket's arkiv, men att alla beställningar måste göras via Bolagsverket. Frågan gick därför vidare till Bolagsverket, men de hänvisade till Patent- och Registreringsverket. Tillbaka på ruta 1 igen. Jag lessnade lite då.