lördag 29 augusti 2009

Smålänningen Andreas Magnusson

Jag fick en fråga förra veckan på jobbet från Agneta om Andreas Magnusson som bott både i Överå och Tallnäs inom Ådals-Liden sn. Hon hade upptäckt att jag inte lagt ut hans familj på min hemsida så jag lovade att forska lite på honom.

Andreas var född 1836 i Markaryd nere i Småland. Han flyttade 1868 från Småland upp till Ångermanland. Bara två månader efter avresan ifrån Markaryd gifte han sig med Märta Lisa Andersdotter. Man kan gissa att Andreas varit uppe i Ångermanland före 1868 också eftersom han gifte sig så snabbt. Märta Lisa hade även fått en oäkta dotter några månader tidigare. Tyvärr har kyrkoböckerna i Markaryd delvis brunnit upp vid två olika bränder så det är inte helt enkelt att forska där. Det finns ingen födelsebok för året 1836, men väl en husförhörslängd. Efter lite letande så hittade jag Andreas och hans familj. Pappan hetter Magnus Svensson (f. 1793) och mamman Ingjerd Magnidotter (f. 1794). Familjen bodde på torpet Sågtorpet under byn Gällareböke i volymen AI:8, sid 49 (länk till bilden). En syster till Andreas hette Stina. Hon var född 1826 och skulle senare bli mamma till August Jonasson som också flyttade upp till Ångermanland och Omsjö.

Andreas och Märta Lisa bosatte sig först i Överå, Ådals-Liden sn, där Andreas var arbetare. 1879 flyttade de till Björnbäck, Anundsjö sn, där han också var arbetare. Fem år senare flyttade de till Tallnäs, Ådals-Liden sn, där Andreas blev torpare. Det finns en anteckning om att de flyttade redan 1881, men de tog inte ut flyttning förrän 1884. Andreas bodde i Tallnäs resten av sitt liv. Han dog 1918 av ålderdomssvaghet. Änkan Märta Lisa flyttade året därpå till sin dotter som bodde i Forsås, Ådals-Liden sn. Hon dog 1924 av ålderdomssvaghet.

Andreas och Märta Lisa fick tio barn tillsammans om man räknar in den dotter som föddes fyra månader innan äktenskapet. Nedan följer de uppgifter jag har om barnen.

* Inga, f. 1868, gift med Per August Sjödin, f. 1866.
* Gustava, f. 1870, gift med Olof Peter Jonsson, f. 1839.
* Matilda, f. 1871, d. 1935, gift med Nils Johan Svensson Lidfors, f. 1847, d. 1902.
* Johanna Kristina, f. 1873, d. 1920, gift med Alfred Nikolaus Lidén, f. 1879.
* Maria, f. 1876, d. 1915, gift med Hans Olof Flodin, f. 1865, d. 1927.
* August, f. 1878, till Multrå 1899
* Andrietta Helena, f. 1881, d. 1881.
* Jonas, f. 1884, d. 1895.
* Emma Elisabet, f. 1885, till Fjällsjö 1909.
* Andreas, f. 1889, till Fjällsjö 1912.

Jag ska lägga in denna familj på min hemsida när jag hunnit kontrollera lite mera uppgifter rörande barnen i familjen. Jag har även beställt efter Andreas bouppteckning.

Om någon har berättelser eller fotografier rörande Andreas och hans familj så tar jag tacksam emot detta via e-post eller som kommentar i bloggen.

Inga kommentarer: